0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Självklart att det behövs... och varför skulle Riksbankens beslut vara beroende av vad FED gör?
Om nu Sveige skulle vara så beroende och följa USAs ekonomi i ledband så borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivå som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, så de hamnat på samma nivå...
Citat från: Ridax skrivet 31 oktober 2007, 13:15:31Om nu Sveige skulle vara så beroende och följa USAs ekonomi i ledband så borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivå som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, så de hamnat på samma nivå... Vad har samma nivå med saken att göra..., inget vad jag vet. Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra. Jag vet inte om Du gör dig själv okunnig, eller om Du inte förstår att % satsen sätts efter vad varje land vill uppnå. Därför går det överhuvud taget inte att jmf länders inhemska räntenivå. Olika/lika nivåer på styrräntan behöver alltså inte betyda att ett land går bra eller dåligt, nåt jag hoppas Du förstår. mvh humlan.
Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra.
Citat från: humlan57 skrivet 31 oktober 2007, 13:30:57Citat från: Ridax skrivet 31 oktober 2007, 13:15:31Om nu Sveige skulle vara så beroende och följa USAs ekonomi i ledband så borde väl Riksbanken höja räntan till samma nivå som FED har, dvs de skulle ha höjt räntan med 1% istället med 0.25% som de gjorde, så de hamnat på samma nivå... Vad har samma nivå med saken att göra..., inget vad jag vet. Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra. Jag vet inte om Du gör dig själv okunnig, eller om Du inte förstår att % satsen sätts efter vad varje land vill uppnå. Därför går det överhuvud taget inte att jmf länders inhemska räntenivå. Olika/lika nivåer på styrräntan behöver alltså inte betyda att ett land går bra eller dåligt, nåt jag hoppas Du förstår. mvh humlan.Nu blir jag lite förvirrad Då gör väl Riksbanken rätt då som inte inväntar FED.
Citat från: humlan57 skrivet 31 oktober 2007, 13:30:57Räntan när det gäller Riksbanken är ett styrmedel för den inhemska ekonomin, å har mer eller mindre inte ett dugg med andra länders %-satser att göra.Jamen, ser man på... Då förstår ju vem som helst att det inte alls finns något konstigt med att Riksbanken höjer räntan i Sverige medan FED (ev) sänker den i USA. Det är ju helt beroende på vilka styrande krafter man vill uppnå i den inhemska ekonomin... Men tidigare var det ju någon som sa att vi var så beroende av USA... Men helt plötsligt inte? Kanske bara när det passar Humlan...
Hej Humlan! Nej det har du ju helt rätt i, men varför sa du då innan att svenska riksbanken skulle avvakta FED: s räntebeslut?? Vi har ju helt olika förutsättningar i Sverige jämfört med USA, där konjunturen t.ex är på väg att börja vända ned, medan konjungturen i Sverige fortfarande är på väg upp och har mer att ge. Det är de här olika scenariorna t.ex som styr om räntan skall upp, ned, eller ligga still. Därför är det helt rätt att höja räntenivån i Sverige, medan det är mest rätt att låta räntan ligga oförändrad f.n i USA.Mvh Raffen.