0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har precis fått min utbytespump från Panasonic. Har kört den ca 1 månad.Nu gör den en avfrosting var 45:e minut, trots att det är två plusgrader ute. Detta kan väl inte vara nödvändigt?Kollade sista gången nu och det är inte alls mycket frost på utedelen.Jag har läst här på forumet att ca 2 timmar mellan varje avfrostning är normalt vid denna temperatur.Vad kan det vara för fel? En givare? Ska vara så = Panasonic äggklocks avfrostning mvh Kjell
HejJag är lite förundrad över att den skulle ha en äggklocksfunktion, är det verkligen så ?Finns det någon som har en sån pump och som kan ta Rickard eminenta logger och logga temperaturen på rören till innerdelen.Jag skulle vilja se om den avfrostar helt tidsmässigt eller om temperaturen styr det hela.MVHMesser
HejJag skulle iallafall vilja se en logg på fenomenet.Anledningen är enligt mitt tycke ganska enkelt, om man får för dålig temp-diff på utedelen så behöver man antagligen avfrosta, och det är väl inte svårt att mäta eller ?Problemet med avfrostning borde bara vara hur längen ska men hålla på för att det skall bli lagom avfrostat.Jag har kurvor på min burk och den verkar hålla på tills en viss tempdiff uppstår så jag ville bara jämföra om det nu finns någon som har loggat sånt.MVHMesser
HejJag skulle iallafall vilja se en logg på fenomenet.Anledningen är enligt mitt tycke ganska enkelt, om man får för dålig temp-diff på utedelen så behöver man antagligen avfrosta, och det är väl inte svårt att mäta eller ?Problemet med avfrostning borde bara vara hur längen ska men hålla på för att det skall bli lagom avfrostat.Jag har kurvor på min burk och den verkar hålla på tills en viss tempdiff uppstår så jag ville bara jämföra om det nu finns någon som har loggat sånt.MVHMesserom man ska mäta någon temp, så är det överhettning. när den är nere på noll är det hög tid för avfrostning ,för att undvika vätskeslag !men för att upprätthålla effektiviteten bör man troligen avfrosta tidigare. även om man mäter över hela cykeln !en avfrostning ger även kompressorn än välbehövlig olje-injektering. detta är en trolig orsak till äggklockeavfrostningen vid kall väderlek !mvh.ACE