0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bägge kräver låga returtempraturer för att fungera.
Citat från: ace skrivet 25 oktober 2007, 20:50:19bägge kräver låga returtempraturer för att fungera.Altherman ger 55°C på framledningen. Med rekommenderad deltaT 5°C, ger det en returtemp på 50°C.
Skulle någon av pumparna funka med golvvärmen och radiatorerna som jag har?
Citat från: micke8 skrivet 27 oktober 2007, 10:09:48Skulle någon av pumparna funka med golvvärmen och radiatorerna som jag har?Absolut!Har bara positiva erfarenheter av 12 st. Altherma i områden med årsmedeltemp på 3-4°C.Exempel: 200 m² med tidigare förbrukning 32 000 kWh inkl. HH-el... nu 8 620 kWh exkl. HH-el.Problemet är att mixa golvvärme och radiatorer.......oavsett värmepumpens typ/fabrikat.
Hur skulle det vara problem att mixa golvvärme med radiatorer?Jag har aldrig haft några sådana problem.//Rickard
Fungerar alldeles utmärkt
Citat från: luckyman skrivet 27 oktober 2007, 16:20:30Fungerar alldeles utmärktFår man inte olika deltaT över kondensorn, beroende på om shunten är öppen eller stängd?
sjunkande vattentemperatur = stigande delta-T
Citat från: ace skrivet 27 oktober 2007, 17:38:04sjunkande vattentemperatur = stigande delta-T ??Ökar deltaT så ökas vattentempen d.v.s. shunten har strypt flödet som i sin tur ger ett ökat tryckfall och lägre flöde över kondensorn.Det bidrar till att kompressorns uteffekt sjunker, med stigande temperatur.Nu var det Rickard jag frågade, som endast säljer invertermaskiner....