Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avgiven/tillförd effekt Comfortzone  (läst 1547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avgiven/tillförd effekt Comfortzone
« skrivet: 24 oktober 2007, 08:32:07 »
Jag tittade lite på ComfortZones hemsida häromdagen (den ligger nere för tillfället) och såg att man beskriver avgiven resp tillförd effekt på följande sätt:

Tillförd effekt 1,7/2,1  dt 30/50 Avgiven effekt 6,5/6,5.

Detta tolkar jag som att så länge jag inte behöver mer än 50 grader ut till elementen så finns det ingen anledning att utöka antalet radiatorer och dess storlek. COP ökar visserligen men effekten ökar inte, det är bara den tillförda effekten som minskas.
Jag har för närvarande -3,5 grader ute och pumpen går för fullt utan tillskott, 18,5 grader på bottenplan och 21.5 grader på ovanvåning. Radiatorerna är 42 grader varma ungefär (mätt med IR termometer) och returen håller runt 38,5 grader enl pumpens termometer.
Skulle jag då utöka antalet radiatorer på nederplan så minskar bara temperaturen på ovanplanet?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Avgiven/tillförd effekt Comfortzone
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2007, 09:35:54 »
Det du skulle tjäna på att sätta in fler radiatorer är högre cop, dvs mindre elräkning. Om du vill kunna justera temperaturen på över/undervåning kan du montera en shunt på stigarledningen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avgiven/tillförd effekt Comfortzone
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2007, 07:23:51 »
Men jag klarar alltså inte lägre utetemperaturer med flera radiatorer?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Avgiven/tillförd effekt Comfortzone
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2007, 21:40:38 »
Möjligen på så sätt att ditt radiatorsystem innehåller mer vatten så att du får en värmereservoir som gör att tillskottet inte går in så tidigt. Men du skulle lika gärna kunna ha en acktank på radiatorslingan.

Anledningen till att du inte vill ha tillskott är väl att du vill ha en låg elräkning? Då kan du lika gärna skaffa dig bättre cop och ha en del tillskott.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!