hej
jag upplever det som att dom fina fack avtalen,,ofta zabbar mer än dom hjälper tyvär
se bara på mitt jobb
en duktig skogsröjare håller sig med ett vettigt accord gör sig ca 25-30 000 kr i månaden utan
större problem
det finns givet nån månad som går bättre å nån som går sämmre
men säg att det gör ca 25 000 i snitt
pratade med facket om vilken lön jag skulle ha enligt avtalet.tyckte i min enfalld att jag bör ligga lite över 25 000 kr 28 000 tycker jag e lagom....
jag har trots allt ansvar för att allt funkar repar sågar,beställer bränsle,utbildar 5-8 polacker varje vår,så dom lär sig att såga å står som ansvarig arbetsledare
så sågar dom sig så är det först min skalle som ryker...
fack gubben sa att joo fan vist skulle jag ha mer betalt än 17 000 som va det lägsta avtalet
han tyckte att 19 500 kr skulle va normal lön

?
Ska man skratta eller gråta vilken verklighet lever dom i
under 20 000 i månaden sågar jag inte,då e jag hemma även som vanlig anställd utan allt extra jobb
kruxet är ochså att man är låst som anställd...visst en chef kan erbjuda dig 25000 kr per månad så du tar jobbet ..men betalar inte ut mer än 17 000 kr sen
då kan man inte sluta jobba pga att lönen är avtalsenlig ....suck man kan slita sitt hår
vi ville ochså ha en månads utbildnings lön till polackerna med lite lägre betalt 15 000 kr ca
första månaden så vi inte behöver stressa på dom första veckorna
utan dom ska få möjlighet att lära sig såga å fatta vad dom gör i skogen.
Jag tycker det är ganska renhårigt dom har alldrig sett en såg förr å det tar några veckor innan kroppen e härdad så det låter som en bra ide
nää det gick inte dom SKA gå på lägsta månads lönen 17 000 kr nått
för att vi inte ska lönedumpa
i stället så timanställde vi dom första månaden,då timlönen är sämmre
så det blev så här
170 tim per månad +89kr timmen = 15 130kr
stor skillnad eller?

är inte arg eller så på facket men ...gör erat jobb å verka för att medlämmarna ska få mer å bättre lön
i stället får att leka poliser å jaga folk som ni tror arbetar svart
arbetar man svart behöver man inte va speciellt begåvad,det är liksom mycket svårt att kolla
iomed det inte finns några papper
tvivlar på att det finns nån som deklarerat ...svartjobb på a-kasse korten