....
Hon jobbar idag på en lunchrestaurang ca 80% och har den enorma månadslönen på 13 500kr FÖRE SKATT!!
...alla klagar på att handels är dåligt men glömmer att HR är ännu sämre.
Ta deras ob som tex: den är en fast summa oberoende av lön på hela 11,50/h och den får man om man jobbar kväll och söndag alltså inget tillägg för lördag ..
Oh.. wow
jag ser att
INGET har hänt i den branschen sen jag slutade typ '94 !!! Liknande OB-siffror! jädrar vad läskigt.
Hoppas det löser sig på bästa sätt (dvs ur HR-facket och in i nå't annat) för din sambo!! Thumbsup
[anekdot-dax]
Blev tvungen att sluta som gatuköksnisse när min f.d. chef var 1/10-dels sekund från att servera en rå knogmacka genom det dentala området.
Hoho... en annan är ju rätt envis och aningens rättsmedveten, chefen envisades med att en dag vilja titta i min ryggsäck innan jag gick hem. Jag vägrade öppna ryggsäcken, det stärkte naturligtvis hans vilja att titta i den.
Jag konstaterade bara att: -"nej, min ryggsäck är min sak, måste du se den så får du hålla kvar mig här mot min vilja, ta hit polisen, anklaga mig för snatteri och jag gör samtidigt en motanmälan för olaga frihetsberövande"
Vad jag inte visste var att min chef var lätt psykopatisk. Psykopater tar inte orden "nej" särskilt bra.
Hans ögon började verkligen glöda, hela hans uppenbarelse började märkbart koka i rumstemperatur.
Han sög tag i en annan anställd(tjej) sade högljutt och upprörd -"Ring polisen!!! NU!"
Hon fick smått panik i ett par sekunder och lyfte sen luren med darrande händer och började slå nummret till Pappa Haffa.
När hon kommit halvvägs i tfn nummret gick chefen fram och tog luren ur hennes händer och la på den på telefonen!!
Stegade sen snabbt tillbaka till mig, tog tag i jackan/väskremmen och lyfte upp den så man stod ganska obekvämt.
-"Nu öppnar du väskan!!!" väste han mellan tänderna
-"Nä" sa jag med ett lugn som förmodligen gjorde honom galen för han bara stod där still och stirrade lite blinkade lite -stirrade mer.. sekunderna gick....
Jag tyckte det hade varit bra tyst bra länge så jag påminde honom om hans enda utväg ifall nu väsköppningen var så himla viktig.
-"Altså.. det är inga problem och öppna väskan sålänge det sker med dig å mig och polisen..."
Chefen började få märkbart svårt att hålla sig samman... han släpte taget stegade tillbaks till telefonen, lyfte luren... tänkte... petade på knapparna... drämde på luren IGEN på telefonen!
Tokfan stegade (ännu fortare) tillbaks till mig, tog tag i jackan precis under halsen,
tryckte mig upp och mot vägen, laddade för en rejäl rallarsving...
-"Nu... öppnar.. du.. väskan" sa han mellan tänderna, hela hans ansikte var riktigt rött (precis lika rött som en annan fd chef* jag haft)
Nu kändes det lite jobbigt för mig att säga "Nä" igen så det fick bli ett -"...ok..."
Medans jag packade upp väskan och skakade den uppåner framför chefen så sa jag att min anställning upphör i denna stund.
När han sett att det inte fanns nå't i väskan så sa han bara "ok" sen gick chefen.
När jag frågade HR facket hur jag skall gå vidare med typ polisanmälan, avsluta anställningen och sån't så sa dom att polisanmälan skulle inte leda till något utan det här kan vi bäst hantera i en direkt kommunikation med arbetsgivaren.
Månaderna gick inget hände trots påstötningar. Det enda som hände var att jag slapp 1 månads karens, det blev 1 veckas karens i stället. Psykochefen kunde fortsätta som vanligt.
--------------
*annan chef jag gjort röd i ansiktet.. två-tre ggr: jag har en speciell förmåga att reta chefer genom att ha rätt eller se till så att jag faktiskt får rätt. Det måste vara medfött på nå't sätt. På första "personliga intervju'n" med denna chef så gjorde jag snabbt klart för honom -"du verkar vara schysst och kamratlig liksom... men dessvärre så har jag ingen respekt för dig som chef". Andra och tredje gången han blev röd så trodde jag (helt ärligt) att den putande venen pannan skulle detonera rakt i mitt ansikte.
Chefen gav inte mig lika hög löneförhöjning som de andra i min grupp, trots att jag utför det mest kvalificerade sakerna inom gruppen SAMT extraknäcker åt andra "högre" avdelningar samt utför reparationer på ganska avancerad/dyr produktionsutrustning. Röd chef 2 motiverade den uteblivna löneförhöjningen med att jag slösar tid och inte producerade tillräckligt mycket. Så, genom att nischa mina normala arbetsuppgifter till "enklare" typ så var det fritt fram å påverka min lön.
Men, om inte jag gör det så finns det ingen annan som gör det och då går det åt skogen med allt typ.
Chef 2 sade bara att en så'n resurs finns nog bara du slutar göra det. Facket (förvånande nog) sade samma sak!
Då sa jag: -"Ok, jag skall således sänka min IQ till de andras nivå i gruppen och vägra utföra f.d. arbetsuppgifter som faktiskt sparade ca 70-tusen kronor per år i skrotningskostnad, ökade leverans-säkerheten och kortade produktionsstopp från 2-3 veckor till 1-3 dagar mot att ni håller min lön 125kr lägre i månaden?"
Chef + facket -"Japp"
Jag -"ok" och lämnade mötet med ett flin.
Kan säga att det höll i ca 2 veckor sen började det komma en väldig massa pekpinnar från högre ort på min dåvarande chef att det inte riktigt flyter på som vanligt, vad är det för problem?
Chefen kallar in mig på möte: -"eeh.. jo... vi har ju som bekant lite problem med produktionsutrustningen... så vi tänkte låna ut dig till en annan avdelning en kortare tid för å fixa lite strul, kan väl vara skönt för dig med lite omväxling i.. " där avbröt jag min chef med -"hur skall jag kunna fixa det? du vet, min lön är 125kr lägre än vad den borde vara så jag kan inte längre fixa det där, men det finns säääääkert en tillgänglig kvalificerad resurs inom bolaget som kan greja det där? eller hur? Bara att sätta denne 'någon' på jobbet så löser sig alla problemen... så om du ursäktar mig jag måste ut å p-r-o-d-u-c-e-r-a resultat nu"
Nästa dag så blir det nytt möte -"Jo... vi lånar ut dig på lite längre tid till den andra avdelningen, så lägger vi på den där 125kr tillfälligt och..."
-"Nä. Vad sägs om att jag byter till den avdelningen permanent och ni kommer med ett mycket bättre lönebud. Jag varnade er, strular ni såhär blir det pokerspel av, insatserna åker upp oböhörligen"
Vid detta lag vill jag minnas att venen pulserade synligt i pannan på min dåvarande chef!!
Chef -"Du kan ju för helv**e inte sitta här å kräva ingenjörslöner när du inte har i närheten av den utbildningen!!"
Jag -"Vaddå? finns ingen med kvalificerad utbildning som skulle jobba för den lön jag har. Hittar ni en så borde ni plockat in denna resurs nu och inte tjata på mig"
Chef -"finns ingen som kan ändra din lön nu, det är semestertider och.."
Jag -"Näe, då finns det heller ingen som kan fixa problemen, kom igen när ni fixat min lön och byte till annan avdelning"
Gick därifrån, två dagar senare så hade allt löst sig för mig med ökad lön och avd.byte... måste varit ont om kvalificerat folk och resurser
Skönt, nu har jag en chef man kan respektera åxå
[slut anekdot]