Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe city + pellets (Biona) + VP  (läst 3964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad franskan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
nibe city + pellets (Biona) + VP
« skrivet: 21 oktober 2007, 22:40:16 »
Hej alla experter,
 
jag bor i ett ganska stort hus i Värmland och har tidigare kört med olja (ca 3 m3/år) med Nibe City. För 2 år sedan konverterade jag pannan till pellets med Biona pelletsbrännare och det fungerar bra, går åt ca 8 ton pellets per år.
Tyvärr så är det ganska jobbigt att aska ur så jag tänkte att komplettera med en luft/vattenvärmepump för
uppvärmningen.
Har kollat Nibes hemsida och de har ett kopplingsschema för dockning.
Är det någon som kör Fighter tillsammans med pellets/oljepanna ? Erfarenheter på detta ? :D

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe city + pellets (Biona) + VP
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 09:20:53 »
funkar alldeles utmärkt att köra vp mot oljepanna/pellets panna.(om det är tillräckligt med vatten volym)
 Det billigaste alternativet installationsmässigt är att köra fast kondensering (nÃ¥got sämre värkningsgrad). Det du behöver är en v- pump, lite rör, en cirk pump och en liten varmvattenberedare för att spetsa  upp tempen pÃ¥ varm vattnet. En enkel styrning finns i nibes pumpar som sköter tillskottet när vp inte orkar med.  pannan vet jag inget om, det är bra med stor vatten volym samt att ha beredare. Nibe rekomenderar 20L vatten per kw värmepump
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe city + pellets (Biona) + VP
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2007, 07:23:10 »
Jag har för mig om att Nibes kombipannor har väldigt liten VVB så det blir svårt att få vettig temperatur på varmvattnet med fast kondensering mot pannan, jag skulle nog rekommendera flytande kondensering enligt denna princip.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-4.pdf
« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 07:25:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!