0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ifall det skulle stämma så undrar man vilken borrmetod man använder sig av.I min borrning ingick fodrröret som en del av borren med en påsvetsad krona.Sedan tror jag inte att ett PVC-rör skulle godkännas.
Citat från: ROLPeR skrivet 18 oktober 2007, 14:01:04Ifall det skulle stämma så undrar man vilken borrmetod man använder sig av.I min borrning ingick fodrröret som en del av borren med en påsvetsad krona.Sedan tror jag inte att ett PVC-rör skulle godkännas.Din borrare använde kanske Symmetrix med en ringkrona. Men jag tror inte själva foderröret används som borrigg, utan det är en roterande krona som svetsas fast i botten av foderröret (dvs själva kronar kan fortfarande rotera). Kronan sätts i rotation av av borren. Även om just denna lösning kanske bara är avsedd för stålrör, så är det väl inget i princip som gör att man inte skulle kunna klistra/klämma på (eller viken metod man nu skulle välja) PVC-rör. Det är ju inte röret i sig som skall ta den största smällen utan borrkronan.Men sedan finns det ju vanlig Odex-borrning med en expanderande borrkrona.Så några tekniska problem för att använda någon typ av plaströr finns väl inte egentligen.
Ja? Ser väl bra ut?http://www.rotex.fi/principle.html
Det skulle ju innebära att du slipper svetsa utan i princip bara limmar skarvarna. Bättre arbetsmiljö för borrarna med tanke på vikt och så.Undrar om det finns direktiv kring hur ett "energihål" måste vara uppbyggt i Sverige?
Har jobbat med brunnsborrning i 4 år och jag tror inte att pvc rör håller för påfrestningen... Desto längre till berg desto större påfrestning är det för rören och "svetsskarvarna", eftersom det är det första röret som drar ner allting, då man borrar med en sänkhammare... Det finns ingenting som trycker på ovanifrån... och 40-60m sten, sand eller jord blir mycket friktion till slut =) Tro mig... Eftersom man hela tiden kör av svetsskarvar som är väldigt ordentligt svetsade pga friktionen så har jag svårt för att tro att en limming kommer hålla för samma påfrestning... Isf måste ju en helt ny borrtekning införas, där själva foderrören inte tar lika mycket stryk... Däremot vore ju detta en bra idé där man har "berg i dagen"... då man högst kanske behöver 1-2 m föderrör... Då blir det ingen skarv alls, men man måste ju se till att få ner foderröret i berg en bit ändå, om inte regelverket ändras alltså.... vill minnas att man måste driva ner foderröret minst 2m i "friskt" berg, dvs sprickfritt... Har för mig att det är mindre krav på djupet man måste ner med foderrör, räcker med 3m nuförtiden... Förr var det 6m... Så vart vi iaf informerade...
I normbrunn 97 så står det minst 6 m foderrör. Om man inte ändrat normen så är det väl det som gäller. Thumbsup?
Citat från: ROLPeR skrivet 21 oktober 2007, 20:16:17I normbrunn 97 så står det minst 6 m foderrör. Om man inte ändrat normen så är det väl det som gäller. Thumbsup?Tja, "gäller" Normbrunn 97 är på inga sätt någon lag. Det är en av branschen definierad norm.