0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
V01.....Temp UG +0,5-8,8 Genomsnitt 4,7 i Skåne 696kWh ==99,4kWh/dygn 118 tim 161 starterTemp perioden 4,7 gr i Skåne) total förbr: Mätarst 34160-34749- = 696 kWh / 99,4 kWh per dygn.Gångtid A 130-123=7 timStarter 111-103=9 ggrGångtid B 1395-1284=111 timStarter 1082-930=152 ggr_________________________Alltså totalt 118 tim och 161 starter.Totalt under 7 dagar((2,2 kW/tim 118 tim)259,6,+(3,6*7) ( 3 pumpar 24 tim drift a 50W =0,15*24=3,6kWh)=285 + 210 (Hush El 30*7)-696 Kwh. Alltså har jag gjort av med 201 kWh Tilläggs el.( 28,6 / dygn).
Värme system beskrivning bakgrund:Jag kopplade in pumpen i okt 2003. Den skulle värma ett nytt pool hus med golvvärme och även poolvattnet.Tidigare utan tillbyggnaden var Elföbrukn ca 26000 kWh/år. Under året för installation och färdigt poolhus steg Él notan till 39000 kWh..Gångtiden första året var ca 6500 av årets 8700 timmar.För mycket..?Försökter värma poolhuset till dräglig temp under vintern. Min plan var att ha ca 15 gr vid kallaste tiden på året i Poolhuset. Det blev med Nibe 2010 24 timmar gångtid per dygn och extra eltillskott.Kommentar:Jag vet ej om jag valde rätt fabrikat (IVT eller Thermia på 10kW )eller storlek. Jag har fått viss erfarenhet av IVT Luft / Pump styrning. ( finns i släkten ).Jag har problem att min El nota blir för stor.Jan 6500kWh febr 6800kWh. Det är ej ekonomiskt försvarbart...?Efter det har jag haft mer normala förbr. Exvis under juli månad 1578 verkar kanske stor men då värmde jag föutom varmvatten med VP även poolen upp till 28-30 grader. ( innomhus pool ).
Jag har min gamla ELberedare som toppar upp efter ACC tanken till ej ligonjär farlig nivå.( över 55gr )
Ligger med ca 5 gr utetemp på 80-90 kwh per dygn.
Om jag ställer ett mindre värde än -60 på startvärde värmepump och därmed får längre gångtid går avfrostning in medan värmebehov finns. Vid varje avfrostning förlorar jag ca 10% enl Nibe instr. Jag har sett att det medför att min vvb kyls ner vid vvbehov och det medför längre gångtid utan tillskott av värme. Min beräkning varje avfrostning stjäl ca 1/2 gåntid extra och detta är ca 1kw förlust.
Alltså flera starter per dygn är energivinst.
Vad som händer med livslängden på VP tror jag är försumbart.
Avläsning i SMO 9.5 "larm logg"Så ser min körning ut. :: Programmet i SMO Blockerar så tid mellan starterna. (minimum 30 minuter). SMO och VVM 240 PROGRAM NR 9.1.11 Tid m.starter (19). (Programmen är snarlika)SE NIBE MANUAL KANALBESKRIVNING " Nr.19 minsta tidsintervall i menuter mellan kompressorstarter. Justerbar mellan 20-60 minuter."
undrar om du inte skulle tjäna på att försöka sälja den där o köpa en nibe 2005-10 eller 14Det är billigt att låna nu & batala mindre i tillskottsel, än att betala mycke el tillskott & om några år ta ett lån till ny pump
Framtida system ändring:Det jag skall göra i invest i år är att slänga ut min El beredare på 300l som ej har blandningsvent och är från 1975. (den har gjort sitt...). Sen installerar jag en ny mindre beredare EL NIBE 55 liter som höjer mitt VV upp till utgående 55 grader. Då blir jag av med alla ligonjär bakterier och lagrar ej en stor volym vatten som skall hållas uppvärmd hela tiden med hjälp av El när inget behov råder. Detta är min lösning med att docka VV via en stor ACC som buffert. Det bör vara lönsamaste energimässigt.Jag måste ändå göra om mitt tvättrum med nya maskiner i år. De har gjort sitt. Och jag behöver platsen som nu används av mitt stora VVB. Till ny Tvättmaskin och Torktumlare.
Livslängden ligger ej bara i antalet starter??Det är också beroende av hur ofta??
Med luft/luft VP är det så att folk monterar Fläkt convektor direkt innan för ytter dörren. Även om huset är varmt nog startar VP var gång dörren öppnas. Detta sliter i sönder dessa VP aggregat.Skriv några kommentarer om detta??
Jag och du kan se start/ stopp avfrostning tidpunkter 10st i programmet. under Service 9.6.0.Intressant är också under 9.3.8.0 Testläge finns något som heter total körtid xxxxx och körtid xx %. Vad den beräknar förstår jag ej. Där finns även VVL tid, och Tilläggskörn EL..
2010 kanal 31,vid fast kondensering styrs till och fråslag av pumpen med retur tempen (tex av vid 48 grader diff temp 4 grader på vid 44 grader.)
Stopp kompr 50 grkompr stopp 30 min ( tillägs El till ).
Radiatortemp steg till 49 gr och VP stoppade på " Hög Framledning och samtidigt svara den dropp. Temp retur till VP var 47 grader och diff 9. Framledningen blev alltså Pumpen klarar max 55 grader. så jag förstår varför det hände..Så jag kopplade snabbt bort pooluppvärmnings funktionen i programmet.
Jag skall ringa dem och se om det går att få dem att ändra deras program. Vid pool uppvärning växlas over till ACC när inget värmebehov finns.