Kan någon ge mig en förklaring till varför min nyinstallerade Comfortzone CE65L + 500l acctank ger en pulserande temperatur på radiatorvärmetilloppet? Installerade nyligen pumpen och från början var allt frid och fröjd. Värmepumpen började värma acctanken precis som den skulle. Jag slog av tillskottselementen så det tog lite tid att värma upp tanken men efter 5 - 6 timmar var den uppe i 50 grader. När den sedan skulle börja värma radiatorsystemet så varvade den upp till max frekvens. 75 hz vill jag minnas. Temperaturen i huset var då 17.6 grader. Men tänkte pumpen kunde få natten på sig att värma upp huset. När jag vaknade på morgonen var det fortfarande bara 18.0 grader i huset och radiatorerna bara ljumna. Gick ner och kännde på rören, från värmepumpen till radiatorsystemet, och märkte då att temperaturen pulserade. Röret kunde kännas varmt under några minuter för att sedan gå ner i temp och knappt vara ljummet. Kopplade till ett av tillskottselementen och fick genast en hyfsad temperatur på röret. (Vet inte hur varmt det var men temperaturen ökade i alla fall.) När jag kom hem efter några timmar var huset varmt. ca 19,5 grader upp och 20,5 (Inställt värde 20 grader) nere. Pumpen hade varvat ner och gick nu bara på 35 Hz, dock var tillskottselementet fortfarande på. (Har varmvatten prio inställd på låg). Slog då av elementet och började testa värmepumpen. Ökade innetemperaturen till 22 grader och snart varvade värmepumpen upp till max igen. Fenomenet med att temperaturen i värmetilloppet till radiatorsystemet började pulsera, uppstod igen.
Jag har en enplans villa med källare 2x126 mm2. Har ett ettrörsystem med 4 st olika radiatorslingor. 2 uppe och 2 nere. Jag började med fläktstyrkan inställd på 4 men har nu provat att gå ner till 3. Det har inte varit särskillt kallt under perioden. Nattetid ungefär 0 grader och dagtid +8 grader.
Ett annat fenomen jag märkt är att när jag värmer acctanken blir det två nedre radiatorslingorna uppvärmda till viss del av returvattnet. Följer jag med handen röret från returlednigen är returslingorna från bottenvåningen lika varma som returen från acctanken. Doch inte systemet från ovanvåningen. Första elementen som sitter vägg i vägg med pumprummet blir uppvärmt men inga andra element.
Ett annat problem jag har är att fläkten slutar fungera när jag trycker på displayen. Verkar vara någon glappkontakt. Upptäckte detta när jag efter driftssättningen knappade runt lite i menyerna. Hörde att kompressorn började låta konstigt och märkte att pumpen inte sög någon frånluft. Trodde först att jag slagit av fläkten av misstag när jag kikade runt i menysystemet men märkte snart att så fort jag trykte på displayen så startade fläkten igen och när jag släppte knapparna så la den av. För att inte fläkten skall slås av under drift krävs att ett lätt tryk hela tiden är på displayens frontpanel. Har löst det men att sätta en pinne men isolering som lätt trycker på frontpanelen tills någon kan komma och kika på problemet. Vad händer om kompressorn går utan att fläkten är igång? Kan värmepumpen förstöras?
Mycket frågor hoppas någon har fler svar än jag har.