0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter att jag skrev inlägget satte jag upp en fuktmätare utomhus och upptäcker att det 2-3%RF högre utomhus än på vinden. Då undrar man om det är omöjligt att undvika mögel aftersom det kan börja uppstå vid lite 70-75% RF. Undrar om det blir torrare längre fram på hösten.Finns det någon kunskap hur RF varierar med årstider?///AndersA
Citat från: AndersA skrivet 14 oktober 2007, 20:08:20Efter att jag skrev inlägget satte jag upp en fuktmätare utomhus och upptäcker att det 2-3%RF högre utomhus än på vinden. Då undrar man om det är omöjligt att undvika mögel aftersom det kan börja uppstå vid lite 70-75% RF. Undrar om det blir torrare längre fram på hösten.Finns det någon kunskap hur RF varierar med årstider?///AndersAdet brukar vara högst RF på sensommaren (efter lång period med värme), lång tid med minusgrader ger frystorkad luft = krut-torrt !kan du höja tempraturen på den innkommande ventilations-luften så blir det torrt på vinden !(RF:en dyker med tempraturhöjning).så svaret blir : lagom lite ventilation med tillsatsvärme dv.s varm murstock , dålig isolering så det läcker upp värme eller annan värmekälla på vinden. varning : över-ventilera inte vinden, nästan alla vindar har mer ventilation än nödvändigt. det skall vara lagom,för mycket ventilation innebär mer transporterad fukt in till vinden, luftomsättningen skall bara tillse att vi transporterar bort den ångbelastning vinden har.mvh.ACE
Ventilationen ska även tillse att man inte får istappar hängande från taket.Det är ett stort problem i dom norra delarna av landet.