Vet att det finns många trådar angående detta men jag kör en till

Jag vet inte riktigt vart jag ska placera rumsgivaren för bästa resulatat... Jag har golvvärme i halva huset och radiatorer i andra halvan (1-plans hus)...
Tanken är att kunna ha 1 grad svalare i vårat sovrum (21 grader) och 22 grader i resten... Vilket blir bäst då ? Att placera rumsgivaren i sovrummet och ställa termostaterna på halv effekt och ställa rumsgivaren på 21 grader... Då blir ju automatiskt temperaturen högre i alla andra rum... Eller placera rumsgivaren i ett annat rum och strypa flödet i sovrummet till önskad temperatur ?
Att placera rumsgivaren i ett rum med golvvärme blir väl fel ? Eftersom golvvärmen inte behöver alls lika mycket varmvatten för att nå önskad rumstemperatur, följden blir då kallt i alla andra rum ? Eller ska jag köra med rumsgivaren i rummet med golvvärme och strypa schunten så pass att det blir 22 i alla andra också

Låter säkert krångligt men så är problemet =) Vill heller inte placera rumsgivaren centralt i delen med radiatorer eftersom vi har en kamin där... Och eldar vi i den blir det ju kallt i resten av huset isf...
mvh