Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: -20  (läst 36804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2007, 19:00:24 »
Tycker inte man kan börja jämföra COP från Kinnans test i glasslagret med tester som utförts av SP.
Jag ser dessutom att man medvetet har styrt ner effekten på HE-modellerna för att rigga upp COP-värdet i glasslager-testet. Man har tagit ut ca 1,8 kW (ca 50 % effekt). Men detta är att manipulera sanningen, i ett vanligt hus trycker invertern på för fullt vilket gör att COP blir avsevärt lägre.
MVH/Gano

Jaså, och varför inte det Gano, eller kan du hänvisa till någon annan instans som har testat dessa pumpar mellan ca 18-22 minusgrader, om inte så får vi väl som jag ser det vackert tro på antingen testen eller alt på vad snillen spekulerar om. Försvarar iof inte direkt deras test i glasslagret, men om de nu skulle ha försökt styra (manipulera efter eget intresse) denna test helt som man skulle kunna misstänka, varför går man då isf öppet och ärligt ut med ett så relativt sett dåligt resultat för HE9-SPE som man gjorde, det måste man väl ändå betrakta som att det höjer trovärdigheten en hel del för dessa tester.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: -20
« Svar #16 skrivet: 13 oktober 2007, 19:17:11 »
Hur nyttigt är det för pumpen att gå vid dessa tempraturer? Alltså kan den ta skada?
På ett annat ställe hade de räknat ut att gasen från kompressorn stiger en bra bit över +100 ºC med R410
när utetemperaturen går under -20 ºC.
Samtidigt hade de också räknat ut att besparingen ifall pumpen inte stannar jämfört med om pumpen stannar ligger i samma klass som det en typisk trågvärmare förbrukar. Då var slitaget på kompressorn inte med i beräkningen.


Öhh på vilket ställe har de räknat ut det? Bigoga gärna en länk för det skulle vara riktigt intressant att läsa den uträkningen.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #17 skrivet: 13 oktober 2007, 20:11:49 »
Varför vill man att pumpen ska gå vid -20? Den lär ju inte ge nåt bra cop då
Ja säg inte det du Hansson, min vanliga E9DKE har ju ca COP 2,0 vid ca 22 minusgrader.
Mvh Raffen.
Har för mig att jag sett COP 2,1 vid -18C för sanyo 123:an. Vet dock inte hur mycket det faller därefter.. COP faller brantare med sjunkande utetemperatur..
Jag skall testa hur det fungerar med pumparna ett år först innan jag funderar på dyliga modifieringar. Det kan vara så att de inte ger så mycket vid -20C i alla fall och därmed är det inte så stort problem...

Hej D_Sundsvall!  Vad gäller E9DKE så har ju Kinnan via inlägg kommenterat COP-värdet för denna i test som de har utfört, och den visar ju faktiskt bättre värden än superscrollen HE9-SPE.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4923.msg46129#msg46129

Mvh Raffen.

Ja, enligt GB glass testet så slår panasonic alla pumparna i RR testet. :-\
Det har tillkommit en panasonic i RR testet på senare tid, men det är inte den du nämner ovan. Den heter E9EKEB..
Varför testades inte den du skriver om hos RR ?

GB har ju god glass i alla fall... ^-^

Hur som helst, för att återgå till vad tråden egentligen handlar om, hur fungerar -20C spärren i Ahlsell sålda pumpar, t.ex 123:an ?
« Senast ändrad: 13 oktober 2007, 20:13:37 av D_Sundsvall »
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2007, 20:13:38 »
Hur nyttigt är det för pumpen att gå vid dessa tempraturer? Alltså kan den ta skada?
På ett annat ställe hade de räknat ut att gasen från kompressorn stiger en bra bit över +100 ºC med R410
när utetemperaturen går under -20 ºC.
Samtidigt hade de också räknat ut att besparingen ifall pumpen inte stannar jämfört med om pumpen stannar ligger i samma klass som det en typisk trågvärmare förbrukar. Då var slitaget på kompressorn inte med i beräkningen.


Öhh på vilket ställe har de räknat ut det? Bigoga gärna en länk för det skulle vara riktigt intressant att läsa den uträkningen.

//Krister
"över 100 ºC" framgår av jolier-diagrammet i den här kedjan: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2457.0.html
Uträkningarna finns i den här kedjan:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1376.0.html
Allt på finska.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: -20
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2007, 20:26:01 »
Hur nyttigt är det för pumpen att gå vid dessa tempraturer? Alltså kan den ta skada?
På ett annat ställe hade de räknat ut att gasen från kompressorn stiger en bra bit över +100 ºC med R410
när utetemperaturen går under -20 ºC.
Samtidigt hade de också räknat ut att besparingen ifall pumpen inte stannar jämfört med om pumpen stannar ligger i samma klass som det en typisk trågvärmare förbrukar. Då var slitaget på kompressorn inte med i beräkningen.


Öhh på vilket ställe har de räknat ut det? Bigoga gärna en länk för det skulle vara riktigt intressant att läsa den uträkningen.

//Krister
"över 100 ºC" framgår av jolier-diagrammet i den här kedjan: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2457.0.html
Uträkningarna finns i den här kedjan:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1376.0.html
Allt på finska.


Tackar för länken men tyvärr kan jag ingen Finska så jag fattar nada av det där......du förstod väl att det var uträkningen av besparingen av att köra pumpen efter -20grader och att inte göra det. Som jag ville se.


//Krister
« Senast ändrad: 13 oktober 2007, 21:56:37 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2007, 20:31:58 »
Hur nyttigt är det för pumpen att gå vid dessa tempraturer? Alltså kan den ta skada?
På ett annat ställe hade de räknat ut att gasen från kompressorn stiger en bra bit över +100 ºC med R410
när utetemperaturen går under -20 ºC.
Samtidigt hade de också räknat ut att besparingen ifall pumpen inte stannar jämfört med om pumpen stannar ligger i samma klass som det en typisk trågvärmare förbrukar. Då var slitaget på kompressorn inte med i beräkningen.


Öhh på vilket ställe har de räknat ut det? Bigoga gärna en länk för det skulle vara riktigt intressant att läsa den uträkningen.

//Krister
"över 100 ºC" framgår av jolier-diagrammet i den här kedjan: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2457.0.html
Uträkningarna finns i den här kedjan:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1376.0.html
Allt på finska.


Tacka för länken men tyvärr kan jag ingen Finska så jag fattar nada av det där......du förstod väl att det var uträkningen av besparingen av att köra pumpen efter -20grader och att inte göra det. Som jag ville se.


//Krister
Om man tjänar på att köra pumpen eller inte efter -20C kontra trågvärme torde vara geografiskt betingat, dvs beroende på var man bor. Hur många dygn med -20 eller kallare har man på ett år ? Inte så förtvivlat många i sundsvallstrakten i alla fall.

Hur fungerar -20C spärren ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: -20
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2007, 22:14:54 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #22 skrivet: 13 oktober 2007, 23:49:40 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......

Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?

Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2007, 00:04:47 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......
Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..

Hej D_Sundsvall!  Denna fråga svarade jag direkt på i andra inlägget i tråden, och för säkerhets skull upprepar jag den igen:
Nej du, det är det ingen som vet, och finns det någon så kommer vederbörande knappast att tala om det isf, eftersom man skall inte gå in och mixtra och ändra på de förprogrammerade funktioner som finns på de olika luftvärmepumparna, för då gäller heller inga garantier om det skulle hända något med pumpen.
Däremot så finns det ju ett otal andra pumpfabrikat på marknaden att välja emellan som inte har denna dylika finess, och anledningen till detta mitt sista råd är just därför att jag tycker inte att man kan ha en pump som stänger av vid -20 grader för att sedan starta igen vid ca -16 ºC, det skulle jag själv inte kunna tänka mig.

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2007, 00:32:29 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......
Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..

Hej D_Sundsvall!  Denna fråga svarade jag direkt på i andra inlägget i tråden, och för säkerhets skull upprepar jag den igen:
Nej du, det är det ingen som vet, och finns det någon så kommer vederbörande knappast att tala om det isf, eftersom man skall inte gå in och mixtra och ändra på de förprogrammerade funktioner som finns på de olika luftvärmepumparna, för då gäller heller inga garantier om det skulle hända något med pumpen.
Däremot så finns det ju ett otal andra pumpfabrikat på marknaden att välja emellan som inte har denna dylika finess, och anledningen till detta mitt sista råd är just därför att jag tycker inte att man kan ha en pump som stänger av vid -20 grader för att sedan starta igen vid ca -16 ºC, det skulle jag själv inte kunna tänka mig.

Mvh Raffen.
 

Om du inte vet behöver du inte svara, Raffen.. ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..) Dessutom så måste man kunna diskutera hur pumparna är konstruerad utan att du dyker upp och förstör tråden ( så som du gör med så många andra trådar..)

Så, återigen är det någon som vet hur denna tempspärr är konstruerad ?
Är den mjukvarubaserad? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: -20
« Svar #25 skrivet: 14 oktober 2007, 00:44:22 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......
Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..

Hej D_Sundsvall!  Denna fråga svarade jag direkt på i andra inlägget i tråden, och för säkerhets skull upprepar jag den igen:
Nej du, det är det ingen som vet, och finns det någon så kommer vederbörande knappast att tala om det isf, eftersom man skall inte gå in och mixtra och ändra på de förprogrammerade funktioner som finns på de olika luftvärmepumparna, för då gäller heller inga garantier om det skulle hända något med pumpen.
Däremot så finns det ju ett otal andra pumpfabrikat på marknaden att välja emellan som inte har denna dylika finess, och anledningen till detta mitt sista råd är just därför att jag tycker inte att man kan ha en pump som stänger av vid -20 grader för att sedan starta igen vid ca -16 ºC, det skulle jag själv inte kunna tänka mig.

Mvh Raffen.
 

Om du inte vet behöver du inte svara, Raffen.. ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..) Dessutom så måste man kunna diskutera hur pumparna är konstruerad utan att du dyker upp och förstör tråden ( så som du gör med så många andra trådar..)

Så, återigen är det någon som vet hur denna tempspärr är konstruerad ?
Är den mjukvarubaserad? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?


Hehe kunde inte sagt det bättre själv..... Raffen härjar runt överallt på forumet och svammlar på i sedvanligt gammalt vis..... klart att för de som är nya på forumet kan det ju kanske verka som Raffen verkligen vet vad han surrar om.... men vi övriga som huserat på forumet tag så tar man ju allt Raffen skriver med en klackspark..... men det är ju riktigt kul och underhållande att läsa det Raffen skriver....man får sig då iaf en hel del goda skratt  ;)


Åter till din fråga D_Sundsvall Har för mig att jag läst något tidigare på forumet om att det skulle gå att göra om nå med Sanyon så att man kom förbi spärren (är inte 100% säker) Sen så skulle det ju vara läge att montera kompressorvärmare om du lyckades komma förbi spärren. Tror iofs att kompressorvärmaren vore mkt bra ändå den slår ifrån vid -20 för att starta igen vid -16 för det kan absolut inte vara nyttigt att kallstarta kompressorn vid -16 grader. Det var bara en tanke från mig och absolut ingen kritik.


//Krister
« Senast ändrad: 14 oktober 2007, 09:25:40 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2007, 02:55:40 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......
Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..
Hej D_Sundsvall!  Denna fråga svarade jag direkt på i andra inlägget i tråden, och för säkerhets skull upprepar jag den igen:
Nej du, det är det ingen som vet, och finns det någon så kommer vederbörande knappast att tala om det isf, eftersom man skall inte gå in och mixtra och ändra på de förprogrammerade funktioner som finns på de olika luftvärmepumparna, för då gäller heller inga garantier om det skulle hända något med pumpen.
Däremot så finns det ju ett otal andra pumpfabrikat på marknaden att välja emellan som inte har denna dylika finess, och anledningen till detta mitt sista råd är just därför att jag tycker inte att man kan ha en pump som stänger av vid -20 grader för att sedan starta igen vid ca -16 ºC, det skulle jag själv inte kunna tänka mig.

Mvh Raffen.

Om du inte vet behöver du inte svara, Raffen.. ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..) Dessutom så måste man kunna diskutera hur pumparna är konstruerad utan att du dyker upp och förstör tråden ( så som du gör med så många andra trådar..)
Så, återigen är det någon som vet hur denna tempspärr är konstruerad ?
Är den mjukvarubaserad? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?

Hej igen D_Sundsvall! Ja ha du min vän, ditt uttalande om att: ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..), det lät ju väldigt oseriöst måste jag säga, och det förvånar mig verkligen, delvis p.g.a att detta forum skall vara seriöst är ju meningen, och då uppmanar man väl inte folk till att manipulera pumparna till något annat än vad de är avsedda för och inställda till, eller hur D_Sundsvall??  Sen om du har skaffat dig pump/ar av fabrikat Sanyo och inte tycker om -20-spärren, så skulle du väl ha tänkt på det innan isf och skaffat dig en annan pump, eftersom just garantierna nämligen upphör att gälla om man manipulerar pumparna, och det är det kanske viktigt att en del andra forummedlemmar har klart för sig, så att de inte går på ditt sk*tsnack, sen att du tycker att jag p.g.a detta förstör tråden, det kan jag helt klart leva vidare med, och med dina 2 pumpar som är installerade 070506  med garanti utgår jag ifrån, så skulle jag helt avråda dig från att börja ändra på dessa just med tanke på garantin.
Sen att du skulle kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Vad menar du med det??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 14 oktober 2007, 03:00:56 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #27 skrivet: 14 oktober 2007, 09:43:49 »
Ytterdelen stannar vid -20 & startar igen vid -16......
Jo, men hur fungerar det rent tekniskt ? Är det en annan mjukvara i EHNA maskinerna än i icke Ahlsellmaskiner ? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Tydligen så skall man kunna starta pumpen igen strax under -20C, den startar själv vid -16C..
Hej D_Sundsvall!  Denna fråga svarade jag direkt på i andra inlägget i tråden, och för säkerhets skull upprepar jag den igen:
Nej du, det är det ingen som vet, och finns det någon så kommer vederbörande knappast att tala om det isf, eftersom man skall inte gå in och mixtra och ändra på de förprogrammerade funktioner som finns på de olika luftvärmepumparna, för då gäller heller inga garantier om det skulle hända något med pumpen.
Däremot så finns det ju ett otal andra pumpfabrikat på marknaden att välja emellan som inte har denna dylika finess, och anledningen till detta mitt sista råd är just därför att jag tycker inte att man kan ha en pump som stänger av vid -20 grader för att sedan starta igen vid ca -16 ºC, det skulle jag själv inte kunna tänka mig.

Mvh Raffen.

Om du inte vet behöver du inte svara, Raffen.. ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..) Dessutom så måste man kunna diskutera hur pumparna är konstruerad utan att du dyker upp och förstör tråden ( så som du gör med så många andra trådar..)
Så, återigen är det någon som vet hur denna tempspärr är konstruerad ?
Är den mjukvarubaserad? I så fall, kan man programmera om dem så att de inte slår av vid -20C ? Då skulle man kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?

Hej igen D_Sundsvall! Ja ha du min vän, ditt uttalande om att: ( bekymra dig inte för folks garantier, de vet nog vad de pysslar med..), det lät ju väldigt oseriöst måste jag säga, och det förvånar mig verkligen, delvis p.g.a att detta forum skall vara seriöst är ju meningen, och då uppmanar man väl inte folk till att manipulera pumparna till något annat än vad de är avsedda för och inställda till, eller hur D_Sundsvall??  Sen om du har skaffat dig pump/ar av fabrikat Sanyo och inte tycker om -20-spärren, så skulle du väl ha tänkt på det innan isf och skaffat dig en annan pump, eftersom just garantierna nämligen upphör att gälla om man manipulerar pumparna, och det är det kanske viktigt att en del andra forummedlemmar har klart för sig, så att de inte går på ditt sk*tsnack, sen att du tycker att jag p.g.a detta förstör tråden, det kan jag helt klart leva vidare med, och med dina 2 pumpar som är installerade 070506  med garanti utgår jag ifrån, så skulle jag helt avråda dig från att börja ändra på dessa just med tanke på garantin.
Sen att du skulle kunna bygga om dem med trågvärme och ingen spärr, så får man hålla reda på själv vilken utetemp det är ?
Vad menar du med det??

Mvh Raffen.
Jag tycker bara att det är tråkigt att trådskaparen inte får svar på sin fråga utan du kommer in och förstör tråden med din sandlådeattityd.
Nej, jag har inga garantier på mina 2 L/L eftersom jag installerat dem själv, så som jag sa bekymra dig inte för folks garantier, de vet vad de pysslar med och vilka följder diverse ingrepp kan få.
Om du vill bråka så finns det andra forum än värmepumpsforum att hålla till på. På detta forum befinner sig folk som är seriösa och intresserade av energibesparing i olika former. Dessutom så finns det teknikintresserat folk som vill veta hur deras pumpar är konstruerade. Detta bör du respektera, för jag antar att forumet har någon slags policy gällande folk som bara ger sig in för att förstöra trådar / frågeställningar.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #28 skrivet: 14 oktober 2007, 11:59:16 »
Hej D_Sundsvall!  Jaha du, förstöra trådar med sandlådeattityd, det är ju du helt rätt man att ha åsikter om det framkommer ju med all önskvärd tydlighet i ditt inlägg D_Sundsvall, men jag måste medge att jag har väl sällan sett maken till låg nivå på attityder och värderingar som du nu ger uttryck för här genom att ömka dig för att du inte kan få svar på hur man manipulerar pumparna till något som de inte är avsedda för, förmodligen för att du i efterhand är irriterad över att du inte liksom vi andra själva bestämmer över vid vilket gradtal som vi ev stoppar pumpen, och detta dessutom genom att påstå att i detta seriösa forum skall ges plats för regelrätta oegentligheter, det är riktigt dåligt av dig D_Sundsvall.
Jag kan väl nu då så här i efterhand villigt erkänna att jag bryr mig inte ett dyft om vad som händer med dina egenhändigt monterade "svartpumpar" utan vidhängande garantier mm, men jag tycker att det är viktigt att en hel del övriga forummedlemmar som har dessa pumpar, och som dessutom har haft seriösa och certifierade installatörer till hjälp för att få dugliga pumpar med regelrätta garantier och dessutom betalat för detta, att de just får reda på att man inte mixtrar och ändrar på pumparna eftersom då faller alla garantier och man får stå för fiolerna själv, och det tror jag är ganska viktigt och dessutom seriöst, och jag tycker inte att det  är att förstöra tråden förstår du.
Dessutom har det ju inte inkommit några svar på hur man går tillväga för att manipulera dessa pumpar för att undgå -20-spärren
(med undantag av Kingen som var inne lite och fjantade sig igår), och det uppfattar jag trots allt som ett mkt seriöst uppförande av de många kompetenta medlemmar som finns på detta forum.

Mvh Raffen.

« Senast ändrad: 14 oktober 2007, 12:01:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: -20
« Svar #29 skrivet: 14 oktober 2007, 14:21:07 »
Och nu kommer svaret: beställ ett kretskort för ytterdelen av någon som säljer sap 123 utan na på slutet så får du en pump utan -20 spärr...... studs

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!