Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fläkthastighet IVT490?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fläkthastighet IVT490? (läst 5527 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
umustk
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
umustk
Fläkthastighet IVT490?
«
skrivet:
07 oktober 2007, 14:39:05 »
Citera
Någon som har ändrat sin fläkthastighet. Tycker att det väsnas mycket i insugen. Huset är ca 145m2. Har ej gjort någon mätning utan kör på standard fläkthastigheten. Någon som sänkt och märkt en förbättring när det gäller ljud "i" pannan och vid insugen utan att tappat i effektivitet?
Loggat
Svennis
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Västerås
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Kön:
Use it or loose it!
Svennis
SV: Fläkthastighet IVT490?
«
Svar #1 skrivet:
08 oktober 2007, 18:49:04 »
Citera
Hej Umus!
Jag har en dansk värmepump DVI AWW200T och jag tycker också att fläktkapaciteten är onödigt väl tilltagen, men det är nog en försäkringsfråga, igen leverantör vill få ett mögelhus på halsen. Jag brukar prova med hjälp av en urriven sida ur Aftonbladet, om undertrycket kan hålla kvar sidan mot ventilen är det tillräckligt sug. Vintertid när det är extremt torr luft inomhus måste man kunna sänka luftombytet, det skulle spara värme/el också.
Har jag rätt, eller har jag fel?
/Svennis tomte::
Loggat
It's nice to be important
But it's more important to be nice
[Scooter]
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2007, 22:54:04 »
Citera
En behovsstyrd ventillation vore det bästa. En norm är ju en rekomendation. Sunt förnuft måste få råda även när det gäller ventillation. Inga hus är exakt lika interiört, en del har kanske akvarium andra kanske mängder med växter eller både och, ett annat har kanske inget fuktavgivande alls. Det bästa är enligt min mening att med en eller helst flera fuktmätare ( hygrometers ) hålla koll på fuktigheten och ventillera därefter. Om man sänker flödet sparar man energi då det blir mindre mängd ersättningsluft som måste värmas upp, markant i vintertid. Jag kör på lägsta fläkthastighet och halverar denna med ett själl när det blir riktigt kallt. Som komplement har jag en luftavfuktare i badrummet som förutom att den snabbtorkar handukarna även genererar en del värme när luftfukten kondenserar. Så jag tycker du skall prova sänka hastigheten ett snäpp i taget och kolla hygrometern ca en vecka. Är värdet oförändrat, ta ett snäpp till, har det blivit fuktigare, flytta tillbaka. Hänsyn tagen till uteluftens fuktighetsgrad.
Det är också lämpligt att mäta temp på avluften. ligger den på ca+4 grader bör du inte sänka luftflödet eftersom du då kommer att få påfrostning och även LP-larm.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Mats N
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Mats N
«
Svar #3 skrivet:
25 oktober 2007, 15:50:50 »
Citera
När min fläkt gick sönder på Elektro Standard 480, så var fläkthastigheten och utsuget betydligt lägre med den nya fläkten. Jag gjorde inget åt det och värmepumpen fungerade lika bra för det ned till ungefär samma utetemp. Det blev mindre drag i huset.
Det finns ett min flöde som VP ska ha men jag tror att ofta är flödet i huset satt onödigt högt
Jag skulle prova att sänka hastigheten ett steg och hålla lite koll på VP om den fortfarande klarar förbrukningen ner tiil samma utetemp
Mvh Mats
Loggat
Salstad
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 23
Karma +0/-0
Kön:
Kör så det ryker.....
Salstad
«
Svar #4 skrivet:
07 november 2007, 11:35:02 »
Citera
Finns det någon instruktion att följa eller beskrivning som säger hur man sänker hastigheten på IVT´n ?
Har man en hygrometer som man kollar och för lite statistik över så kan det väl inte vara problem att sänka hastigheten under vinterhalvåret ?
/Andreas
Loggat
robban44
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 88
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
robban44
«
Svar #5 skrivet:
07 november 2007, 12:00:31 »
Citera
Ladda ner manualen på IVT:s hemsida, jag sänkte vår fläkthastighet för 14 dagar sedan då vi hade extremt låg luftfuktighet i huset + vi hade ett visst drag. Du flyttar EN kabel på transformatorn när du stängt av pumpen tillfälligt. Fläkttarnsformatorn sitter under den avlånga plåten du skruvar bort under manöverpanelen. Lätt att komma till och gjort på 5 sekunder att flytta kabeln. Transformatorn är märkt 115v-135v-och uppåt så det gör du enkelt, men se till du slår ifrån strömmen till pumpen först.
Loggat
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh
Salstad
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Kör så det ryker.....
Salstad
«
Svar #6 skrivet:
08 november 2007, 08:05:49 »
Citera
Blev det bättre ? Vilken hastighet(volt) hade du ? Skall köpa en termometer med hygrometer så jag kan ha koll på fuktigheten när jag börjar att labborera.
Tack för tipest Robban, har haft manuelen men verkar som jag hade fel version för har lusläst den ett antal gånger men inte hittat detta. Laddade hem andra versioner och vipps så var det mycket roligt att läsa.
/Andreas
Loggat
robban44
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
robban44
«
Svar #7 skrivet:
08 november 2007, 09:38:21 »
Citera
När vi skulle flytta in blåste det halv storm i huset så montören sänkte fläkthastigheten och satte kabeln på 135v och det blev mycket bättre, men förra vintern märkte vi av att luftfuktigheten var extremt låg neråt 30% långa perioder och det mådde man inte så bra av efter ett tag. Sen kom våren och fuktiga sommaren så det glömdes bort men nu var det dags igen när tempen ute kröp ner och då bestämde jag mig för att själv sänka till lägsta 115v stiftet längst till vänster på trafon.
Javisst märks det, suset i ventilerna gick ner lite, luftfuktigheten ökade första dygnen 15-20% vilket kanske låter mycket men med vårt låga värde så blev det att det kröp upp mot 40% som är lite mer drägligt, men den riktiga testen blir ju när vintern kommer så får vi se. Men också det lilla draget vi hade minskade också tycker vi. Nu har jag också införskaffat stormsäkringar till Freshventilerna som skall monteras i helgen så dom hjälper till lite med kallraset vid blåsigt väder som det så ofta är här nere på slätten i Skåne.
Men en annan glädjande sak som också hplp skrivit i sitt inlägg verkar förbrukningen gå ner, pumpen går ner i viloläge ofta nu fast det bara är +7-8 gr ute, kompressorn jobbar ännu längre utan tillskott nu än tidigare vilket är positivt.
Loggat
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh
Salstad
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Kör så det ryker.....
Salstad
«
Svar #8 skrivet:
08 november 2007, 10:33:55 »
Citera
Hmm får nog dra iväg och handla hygrometer på lunchen =) blir sugen att böraj labba hemma nu. Tror att vi ligger högt för det är verkligen dragit i huset och det låter lite för mycket runt ventilerna. Har haft dem hemma 2 gånger och justerat flödet, det tog dem ca 5 minuter att gå över huset vilket är ganksa kort tid så tror inte de är så intresserade av att hjälpa mig.
Vad är en rimlig nivå på fuktigeheten i ett nybyggt hus ?
/Andreas
Loggat
robban44
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
robban44
«
Svar #9 skrivet:
08 november 2007, 10:55:33 »
Citera
Vet inte riktigt vad det kan ligga på i ett nybyggt men normalt skall man väl ha mellan 40-55% åtminstone beroende på väderlek och årstid. 30% som vi hade är verkligen inte att rekommendera.
Ventilerna i taket har vi inte rört alls utan testade med ett pappersark när jag sänkt fläkthastigheten och det sögs fast duktigt trots lägsta hastighet så det får vara som det är så länge.
Loggat
Salstad
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Kör så det ryker.....
Salstad
«
Svar #10 skrivet:
12 november 2007, 09:09:25 »
Citera
Provade sugkapaciteten i helgen på mina ventiler. Vanligt A4 ark satt som en smeck och en urriven tidningssida blev tom skrynklig efter jag provat. Snacka om drag i grejerna
Frågan år om det verkligen är rätt inställt. Skall installera min nyinköpta hygrometer när den levereras sen skall jag prova att sänka hastigheten.
/Andreas
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fläkthastighet IVT490?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1383
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Börje__
lubbis
mikael_norberg
tyke
rocas
TS Comfort AB
Breeelin
Rdx
pathe915
jälldorf
dvolod
Rillman
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info