0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej har köpt en enplansvilla med källare (boarea 162, biarea 159) i norra Sthlm. Huset har direktverkande el med mjukvärme. Angiven årsförbrukning är 24500 kwh. I gillestugan i källaren finns en frånluftvärmeväxlare, som installerades för ca 15 år sedan för att komma tillrätta med radonproblem.Har funderat på att installera ett vattenburet värmesystem med bergvärmepump, redan innan vi flyttar in. -Finns det några tips om utförande, märkesval eller dyligt, som jag kan rikta in mig på innan jag kontaktar några leverantörer? Jag tänker inte göra några arbeten själv!-Alla tips är välkomna, för att fylla på frågebatteriet inför inhämtande av offerter!Hälsn aa
Tack, jag förstår din poäng...Visst vore det bra att ta det lugnt ett år för att se vad våran förbrukning verkligen blir. Men frågan aktualiseras till viss del redan nu, då vi ska renovera ett badrum och kan välja vattenburet värmegolv eller ej. Visserligen går det att temporärt koppla el till till ett sådant. Men alla sådanna åtgärder leder till merkostnader. Jag är rädd att kanske ha investerat i l/l-värmepumpar o d i onödan, när jag förmodligen ändå går över till bergvärme sedan...Årsförbrukningen som tidigare ägaren uppgivit är nog i underkant!-Är det inte vettigare att genomföra detta redan nu, så att avskrivningen (besparingen) får påbörjas genast?mvh aa
Mitt hus fick som kompromiss fläktkonvektor i ett stort vardrum på 40m2 med öppning vidare till hall etc. Detta sparar endel extra rördragningar och bra spridning av värmen som och blir filtrerad och renad via dess filter.Sen fick badrum elslinga i golvet vilket kunde så klart blivit vattenburen värme, men det byggde för mycket. En kompromiss alltså vilket hela tiden sker då man kopplar in ett nytt system i befintligt hus med direktverkande el. Då jag senare gör om mitt övre toa+dusch kommer det få vattenburen värme.Sen har jag uppvärmning nav KLK endast genaom att oisolerade rör passerar igenom dem på övre plan. Montering sen av 6 radiatorer så fickjag täckning i alla mina utrymmen förutom tvättuttrymmet men det får oftast värme via tork etc.