Hej!
Vad ni tror om detta?
- 2-plans 150m2 träkedjehus på betongplatta i norra Sthlm med el-element 24000kWh/år
- vill få ner elfakturan och öka komfort
- är kalla golv på nedervåningen
- är antingen för varmt eller kallt på övervåningen beroende på säsong (särskilt i en utbyggd del med öppet till nock som vi sover i)
Funderar på följande:
A) sätta en lvp i vardagsrummet (A på ritningen) under ett fönster, hamnar då ca 2-3dm över golvnivå och blåser mot kök/hall/våtutrymmena vid huvudingången
B) sätta en lvp i stora sovrummet på övervåningen (B) för att vid behov antingen värma lite extra om inte värmen från A räcker till eller kyla på sommaren, kan troligen blåsa även ut mot övre hallen genom en dörr, blir kanske dålig kyleffekt därute men men...
+ komplettera med elvärmegolv i vissa delar på nedervåningen för extra komfort
Frågor:
1) har fastnat lite för 2st TE9DKE kanske mest för måtten på innerdelen, tror dock jag prioriterar ett minimalt underhåll/risk för krångel före COP, finns bättre alternativ då? det jag är mest orolig över är avfrostningsproblem mm *
2) kan man möjligen klara sig med bara en pump med denna planlösning?
Måste ju bara säga att jag har lärt mej jättemycket på detta superbraiga forum, en riktig folkbildare!
/Bosse
*) Ska även sätta en lvp i ett fritidshus och där är det extra viktigt att den är så underhållsfri som möjligt. Blir alltså totalt 3st lvp och hoppas såklart på lite mängdrabatt på hw och installationen...