Hej. Long time noo see.
Jag vill tack de som var inne och lämnade feedback här för drygt 13 år sedan.
Det blev en IVT:s Greenline HT plus C9 samt acctank på 100L. Borrhål 180 meter.
Den har tickat och gått utan några som helst problem. Fick ett fel på en utegivare för några veckor sedan vilket löstes genom att bara lossa givaren och skruva fast den igen.
Jag håller på och bygger en pool. 4x8x1.4= 45m3 vatten. Thermopool inklusive pooltak.
Frågan är om jag kan använda min bergvärmepump för att värma denna. Har jag tillräcklig effekt från borrhålet ? Finns det risk att ta ut för mycket ?
Jag inser också att min pump kanske inte håller så länge till och man då behöver byta och då sitter med ett dyrt poolkontrollsystemsom som blir obsolet .(IVT) Detta är dock löst då jag fått tag på ett begagnat system till Rego600.
Jag har gott om plats för placering av poolpump filter och värmeväxlare(vilket troligtvis blir Phalens 75W maxi flow) bredvid bergvärmepumpen och avståndet är ca 8 meter ut till poolen.
En luftvärmepumps placering blir lite längre bort och kommer vara lite störande främst för grannarna (även om nu invertervarianterna är relativt tysta) och då blir det sämre placering av filter och pump inomhus om jag skall ha dem nära.
Ni förstår att jag lutar åt bergvärme.
Jag har dock inte kunskap om hur pump och borrhål kommer trivas med pool också även om det nu är i tidsaspekten ca 4-5 månader när vi har som varmast.
Pump och hål tror jag gått ganska sparsamt genom åren. Huset var nybyggt 2008 och vi har aldrig kännt att vi behövt öka temperaturen även när vi haft riktigt kallt.(Stockholm)
Totalt har pumpen gått 25500 timmar vilket ger ett snitt om dagen på 5,5 timmar.
Antal timmar tillskott är 240 som jag då tror används bara när den går på spetsvärme för att toppa värmen för att få bort legionella bakterier.
Vi har ca 20 grader inne och "kurvan" i pumpen står på 2.0 (om det nu säger något)
Jag har någon gång på vintrarna kollat av tempen på brinen och diffen på ligger på ca 3 grader och jag tror mig aldrig sett att inflödet aldrig varit under nollan i slutet av driftcykeln.
Finns det några andra data man vill kolla på ?
Tack än en gång för goda råd för 13 år sedan och hoppas jag får lika bra nu.