Hej, Jag har inhandlat en gammal raritet som jag tänkte prova att docka mot mitt likaledes antika värmesystem.
Pumpen är en Mecaterm Flash 700 som jag tänkte koppla till min CTC 265 -78. Pannan eldar jag med pellets när det blir för kallt för VP.
Enligt säljaren skall -Värmepumpen vara från -92. Det enda dokument jag fick med är en simpel broschyr som inte ger mycket info.
Finns det någon som har papper på denna VP gärna kretsschema för styrning.
Tänkte ha denna pump som mitt "studiematerial" och experimentera lite.
I den broschyr som jag fick med finns två inkopplingsexempel. Först den vanliga att koppla VP i serie med radiatorreturen.
Men jag vill gärna utnyttja möjligheten att göra varmvatten. I exempel två har man en krets med en cirkpump som tar från botten av pannan genom VP och ut i expansionsledningen. Dessutom kan man med två växelventiler köra VP parallelt med pannan när Pumpen inte räcker för att värma huset.
Denna möjlighet tror jag inte att jag behöver utnyttja då jag brukar klara mig med 3kW elpatron ner till -5.
Funkar det bra att använda denna koppling? Pannan har vv-slinga som jag i dag använder för vv-produktion.
Tänkte koppla in en elberedare efter vv-slingan för att få upp temp.
Under de temperaturer när VP skall fungera behöver jag aldrig högre framledningstemp än 45ºC
Detta var ju två frågor och den andra hör kanske inte hemma här men den slinker med.
Sulfido
b00k