Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovetenskapligt FTX test.  (läst 27864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2005, 13:40:42 »
Är det väldigt störande kan ni köpa ljuddämpare (ljudfällor).  Men är det strömningsljud vid donet funkar det inte.
Men det är väl ljud från fläkt mm. ???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Dogbert

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2005, 14:02:32 »

Samma typ av aggregat som vi har. Dubbla lamellpaket och växelventil, eller hur?
Ja.

Citera
Köpte direkt från tillverkaren och tror dom kostade 7-800 spänn styck.
Kommer du ihåg vem det var?


Citera
Har du hastighetsstyrning på fläktarna eller går dom för fullt hela tiden?

Det finns två lägen. (Har dock inte kollat om det verkligen blir någon skillnad).

Har du några filter till din? Några sådana finesser fanns inte till min.


I mitt fall är ljudet vid donen försumbara. Det är där fläktarna sitter det låter. Mer ett dånande ljud. Tycker mig notera vibrationer också. Hm, det låter illavarslande.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2005, 15:02:59 »
Citera
Tycker mig notera vibrationer också. Hm, det låter illavarslande.
Med lite tur är det smuts (oblalans) på fläkthjulen.

Lite lurigt med ljud kommer ljudet via kanalen in i rummet eller låter det mest under den plats där aggregatet står (stomljud).
kommer ljudet via kanalerna då funkar en ljudfälla....

Är det stomljud då kan det hjälpa med nåt avvibreranbde under maskinen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2005, 17:23:01 »
Citera
Köpte direkt från tillverkaren och tror dom kostade 7-800 spänn styck.
Kommer du ihåg vem det var?

CA Östberg.  www.ostberg.com. Dock med reservation för priset eftersom jag inte rotat fram fakturan. Men det var nåting i den storleken. Katalog http://www.ostberg.com/pdf/catOEM_sv.pdf
 Typ RFE.

Citera
Det finns två lägen. (Har dock inte kollat om det verkligen blir någon skillnad).

Har du några filter till din? Några sådana finesser fanns inte till min.


I mitt fall är ljudet vid donen försumbara. Det är där fläktarna sitter det låter. Mer ett dånande ljud. Tycker mig notera vibrationer också. Hm, det låter illavarslande.


En viss skillnad på blåsljud kan man höra när fläktarna går på max. Men mest hörs et i frånluftsdonen. Några vibrationsljud har jag aldrig hört. Kan vara som Bertil säger, avlagringar på fläkthjulet.

Jag har ett filter på tilluften som ska rengöras en gång om året. Bristen på luftföroreningar där vi bor gör att det knappt behövs.
« Senast ändrad: 16 januari 2005, 17:26:39 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad kantherm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #19 skrivet: 16 april 2007, 07:03:41 »
PER - varför bytte du fläktar i ditt aggregat? jag har en kantherm ts 200 som sat ihuset när jag flyttade in. det fungerar inte som det ska utan de tidigare ägarna hade kopplat om det så att det endast gav ventilation istället för återvinning också.frågan är vad det kan ha varit för fel innan eftersom de gjorde så här med aggregatet. vilken sorts fläkt köpte du till ditt ts 300?

Utloggad Klurium

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2010, 17:08:32 »
PER - varför bytte du fläktar i ditt aggregat? jag har en kantherm ts 200 som sat ihuset när jag flyttade in. det fungerar inte som det ska utan de tidigare ägarna hade kopplat om det så att det endast gav ventilation istället för återvinning också.frågan är vad det kan ha varit för fel innan eftersom de gjorde så här med aggregatet. vilken sorts fläkt köpte du till ditt ts 300?

Hej - jag har haft mitt aggregat sedan 1980 och fläktarna har kärvat ett par gånger men det är enkelt att byta de två kullagren och trycka på temperatursäkringen så funkar de igen, och kostar bara några kronor.
Jag ventilerar mitt hus 178 kvm 1 1/2 plans och har fortfarande 80% verkningsgrad med fläktförlusten inräknad.
Om ni har oljud är det ofta gummidämpningskorset till spjällaxeln som behöver bytas. /Kluring

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2010, 23:03:36 »
Jag har också ett Kantherm TS-300S från-79 tror jag.
Det sattes in av föregående ägare, vi flyttade in -97.
Sitter på vindsutrymmet. Huset är enplans med källare på 263kvm.

Visst låter det lite, men det är precis under fläktarna,
man hör ett svagt malande ljud också smällen då växlaren vänder.

Skall ev. byta ut det mot något mer modernt energisnålare.
Har också haft stora problem med att axeln till växlaren släpper.
Det är små insexskruvar som hela tiden släpper.
Väldigt dum konstruktion och svårt att komma åt.
Just nu har jag tröttnat på att hålla på att skruva fast dessa skruvar
så nu är det bara kalluft in och varmluft ut ur huset.
Om någon vet vad man får tag i delar till växlaren så vore jag jättetacksam.
Att lyfta ner dessa lamellpaket från taket och spola rent dom med högtryckstvätt är inget roligt jobb,
de väger en del och är mycket otympliga.
Har en del manualer och infoblad om Kantherm 300 från installationen om någon behöver veta något om denna.
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 23:05:29 av kalle2345 »

Utloggad Master M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ventmontör
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #22 skrivet: 25 mars 2010, 18:11:52 »
kalle2345
Prova att använda lite loctite eller dylikt på dina insexskruvar, så ska dem inte gänga ur sig.

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #23 skrivet: 30 mars 2010, 22:56:52 »
Tack för tipset.
Det är väldigt trångt och svårt att komma åt att skruva in dem.
Använder insexnyckel och får liksom inte möjlighet att få
den hävarmskraft som krävs p.g.av att det är så trångt.
Insexskruvarna verkar endast ha en konisk spets som skall låsa axeln,
verkar inte vara nån bra konstruktion.
Funderar på att plocka ner det och se om man kan hitta på något bättre.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2011, 20:55:14 »
Nu blev jag ledsen. Eller glad beroende på hur man ser det. Har ett TS 300 i ett utrymme i garaget i ett hus vi nyligen köpt. Tycker dom har väldigt mycket elförbrukning för 183 m2. Tänkte att FTX kanske var boven. Att det satt elbaserad för- eller eftervärme eller att verkningsgraden var kass. Men så verkar alltså inte vara fallet, så länge inget fel har uppstått.

Dom kör på lägsta läget och har enligt protokoll 58l/s vilket jag gissar är lite i underkant.

Jag hade räknat kallt med att byta ut till en modern roterande växlare men det är kanske inte värt, vad säger ni?

Nästa fråga.. Det finns en elektrisk VÄRMEÅTERVINNING switch som är tejpad i läge ON/PÅ. Fungerar det så att om man sätter den i off så sker ingen värmeväxling. Dvs kan jag ha den i OFF/AV på sommaren för att få in oväxlad luft.

OM den är på växlar den väl även på sommaren så det tar längre tid att få ner tempen på kvällen när huset är varmt efter dagens sol.? nuvarande ägare har aldrig ändrat switchen och har bott där sedan 1998..
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2011, 23:34:22 »
Pratas inte så mycket om kantherm TS. Så jag pratar vidare lite för mig själv. Har fått tag på en ventilationsgubbe i stockholm som verkar kunna detta aggregat. Han rekommenderar mig inte att byta ut (seriös som få eller så tjänar han bra som fan på att underhålla gamla anläggningar...). Endast fläktar och ordentlig service rekommenderas. Tydligen uppnås mycket god värmeåtervinning i detta system och man bör ha kvar det så länge det går.

Få har väl klagat på den lilla luft som strömmar tillbaks när den vänder??

Kantherm har ingen för- eller eftervärme och drar således bara det som fläktarna konsumerar. Och därtill det den inte klarar av att återvinna men jämför man det med ett F / FT / eller S-"system" är det ju väldigt bra förstås....

de 90% som utlovas vill jag gärna uppleva.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2011, 23:41:33 »
Hej David!  Och vad skulle de här ev 90% i värmeåtervinning motsvara för din del i inbesparade kwh/år isf?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2011, 23:51:05 »
Hej Raffen,

Det är komplicerat. till tusen.

Jag har ännu inte flyttat in i huset. Jag känner dock till uppvärmningskostnaden 26000kwh. Där i ligger inte driften av aggregatet (av deklaranten uppskattat till 1250kwh) dock ligger ju nuvarande växlingsförlust där.

Alltså: tidigare ägare rullar systemet året runt men dom har det inte väl intrimmat och servat. Gissningsvis ligger dom och knackar på 50-60% återvinning (bortsett eventuella läckage i huset, vilket även jag kommer ha). Så det kan väl röra sig om Maximalt 2000kwh per år som man kan spara in om man uppnår 90% återvinning. Därav mkt svårt att räkna hem utbyte av FTX aggregatet. 

Eller svarar jag på fel fråga nu :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2011, 00:04:25 »
Eftersom du inte svarar hinner jag begrunda mitt svar och tillägga: att mitt svar bygger på att jag fortsätter att köra huset på direktverkande el.

Eller jag menar att genom att jag gör det (vilket jag ju självklart inte ska på riktigt) så blir det en besparing att räkna med, vilket kanske inte är fallet om jag har COP 3 på min värmekälla, eller något i den stilen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ovetenskapligt FTX test.
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2011, 00:19:41 »
Tjenare David!  Ja ok du har ingen praktisk erfarenhet ännu alltså, ja jag tänkte bara att du kanske inte skall ha allt för höga förväntningar på det här med återvinning och besparing.
Det är min bestämda uppfattning att de här FTX-aggregaten är ganska överreklamerade egentligen när det gäller främst energibesparing, därmot så betjänar de husen med en riktigt bra och ändamålsenlig ventilation och det är ju självfallet mkt värdefullt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!