0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Ron Thomson! Har du satt igång pumpen så är det allra bäst om den får gå hela tiden sedan, den har ju en termostat som känner av och slår ifrån värmen om den behöver det, det är ju samma sak om du eldar i kaminen och får upp värmen med den så kommer pumpen att slå av sin värmetillförsel, men å andra sidan så går fläkten på lågfart och alltihop drar ungefär ca 15 watt så det är inte så mkt att krångla med, utan låt den stå tillslagen. Fördelen är också att den går igång automatiskt vid behov när värmen minskar i huset eller när kaminen slocknar. Vad har du för pump??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2007, 15:41:37Problemet är väl att man vid relativt höga utetemperaturer och litet värmebehov får väldigt många start och stopp på kompressorn. Jag vet inte vad panasonic pumparna har för "instegs effekt" men min sanyo har 900W vilket leder till att den går ett par minuter sedan stoppar den i t.ex 5 minuter och så drar den igång igen osv.. För tillfället så kör jag mina pumpar ett par timmar per dag. Det räcker för att det skall bli dräglig temperatur inne. Dessutom så får pumparna jobba lite under dessa timmar och inte bara starta och stoppa...
Citat från: D_Sundsvall skrivet 02 oktober 2007, 10:06:02Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2007, 15:41:37Problemet är väl att man vid relativt höga utetemperaturer och litet värmebehov får väldigt många start och stopp på kompressorn. Jag vet inte vad panasonic pumparna har för "instegs effekt" men min sanyo har 900W vilket leder till att den går ett par minuter sedan stoppar den i t.ex 5 minuter och så drar den igång igen osv.. För tillfället så kör jag mina pumpar ett par timmar per dag. Det räcker för att det skall bli dräglig temperatur inne. Dessutom så får pumparna jobba lite under dessa timmar och inte bara starta och stoppa...Hej! Jag tror att Panasonic E9EKEB ligger och mjukkör med en s.k "instegs effekt" på ca mellan 350-400 watt.Mvh Raffen.