0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tja 400 kWh/kvartal blir ~5 kr/dygn (vid totalt elpris 1,13kr) , men annars har du rätt, någon jättebesparing är det inte. Men investeringen var inte så stor heller./ Paj
Halogenlampor med brytare på sekundärsidan 4-8 W/st, mina platta Samsungskärmar 8-14 W, TjockTV:n 9 W (90W igång), DVD-spelaren 8W, förstärkare 6W, Playstation 9W, trådlösa accesspunkter och switchar ~11 W/st, digitalbox 15W, musikstudion med alla burkar 90W, trafos till externa hårddiskar 8W/st, diverse laddare till kameror, telefoner osv. osv. Fler siffror kommer jag inte ihåg.
Citat från: swepri skrivet 01 oktober 2007, 00:10:34Halogenlampor med brytare på sekundärsidan 4-8 W/st, mina platta Samsungskärmar 8-14 W, TjockTV:n 9 W (90W igång), DVD-spelaren 8W, förstärkare 6W, Playstation 9W, trådlösa accesspunkter och switchar ~11 W/st, digitalbox 15W, musikstudion med alla burkar 90W, trafos till externa hårddiskar 8W/st, diverse laddare till kameror, telefoner osv. osv. Fler siffror kommer jag inte ihåg.OK, många prylar är det. Har du mätt förbrukningarna eller kommer de från databladen? Jag tror att de där 200-kronors effektmätarna som man kan köpa på Clas Ohlson mm har lite problem att visa rätt på standbyförbrukningarna.Routrar och switchar är ju inte i "standby" utan de är igång hela tiden. Likaså digitalboxar som man inte stänger av utan låter vara igång när man bara fimpar av TV'n Jag märker att de blir ganska varma = drar ganska mycket ström. Det finns en del att göra där.
@ Gano. Om Du har problem med att vanliga glödlampor ofta går sönder, så bör Du kolla upp hur det eg ser ut med den spänning som levereras till dig. Samma problem hade Vi innan Vi fick helt nytt nät. Förut så gick i stort sett all elektronik å lampor sönder, p.g.a usel spänning. Numera är det nästa aldrig en glödlampa som måste bytas.., oftast då bara i nån prydnadslampa...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 01 oktober 2007, 11:07:56@ Gano. Om Du har problem med att vanliga glödlampor ofta går sönder, så bör Du kolla upp hur det eg ser ut med den spänning som levereras till dig. Samma problem hade Vi innan Vi fick helt nytt nät. Förut så gick i stort sett all elektronik å lampor sönder, p.g.a usel spänning. Numera är det nästa aldrig en glödlampa som måste bytas.., oftast då bara i nån prydnadslampa...mvh humlan.Hello HumlanJag byter nog inte så ofta egentligen, det är nog bara det att jag aldrig vill byta. Jag har lågenergilampor som jag inte har bytt på 3 år.MVH/Gano
Å det är precis det som gör att politikernas uppmaning att spara på elen, inte fungerar i praktiken. Effektivare användning är den enda framkommliga vägen, för antal saker som kräver el, kommer bara att bli fler...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 01 oktober 2007, 21:39:47Å det är precis det som gör att politikernas uppmaning att spara på elen, inte fungerar i praktiken. Effektivare användning är den enda framkommliga vägen, för antal saker som kräver el, kommer bara att bli fler...mvh humlan.Fast problemet är väl att för många värmer sina hus med el när det är som kallast och vi har minst el.