0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Total förbrukning: 4005 kWh/år
Det finns absolut inget jag skulle kuna göra, för att komma ner till 3000-5000 kWh/år.. Då måste det bli på bekostnad av bekvämligheten, nåt jag inte kan tänka mig. Men antagligen så försvinner det en massa kWh nästa år, då grabben ska in i lumpen, å då blir bosatt i Boden större delen av året... Fast det kan ju knappast kallas en besparingsåtgärd mvh humlan.
Citat från: Hansson skrivet 30 september 2007, 15:26:18Total förbrukning: 4005 kWh/år Ja det var inte mycket, har själv ca 7000-7500 kWh/år, utan spar-åtgärder. Tänker inte heller börja att tumma på bekvämligheten, bara för att spara några kWh.., så det får bli det blir.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 30 september 2007, 15:34:51Citat från: Hansson skrivet 30 september 2007, 15:26:18Total förbrukning: 4005 kWh/år Ja det var inte mycket, har själv ca 7000-7500 kWh/år, utan spar-åtgärder. Tänker inte heller börja att tumma på bekvämligheten, bara för att spara några kWh.., så det får bli det blir.mvh humlan.Jag har oxå det bekvämt
Sen tog jag tag i alla standbyförbrukare, det gjorde i mitt fall ett par hundra kontinuerliga Watt.
Citat från: swepri skrivet 30 september 2007, 16:19:18Sen tog jag tag i alla standbyförbrukare, det gjorde i mitt fall ett par hundra kontinuerliga Watt.Alltså 0,2kW x 24 timmar x 365 dagar? 1752 kWh per år. Hur många apparater på stanby är det?Jag läste detta:http://www.nyteknik.se/art/39686"De undersökningar vi har gjort på sistone visar att datorer, och då speciellt servrar som står på dygnet runt, ökar standby-konsumtionen dramatiskt. De kan stå för tre fjärdedelar av standby-elen. Golvvärme är en annan snabbt ökande elslukare som många låter stå på ständigt, säger Egil Öfverholm."Jag tycker de blandar bort korten här, dator som är "på" är ju inte i "standby" oavsett om man sitter vid den eller inte, och absolut inte värmegolv prisjakt.nu anger standbyförbrukningen på en del apparater, bra. Jag kollade på 32" LCD TV och de jag såg låg mellan 1-5W i standby. Den 19" LCD-skärmen vi har till datorn drar 1W i standby. 0,001 x 24 x 365 alltså 8,76 kWh per år. Inte så farligt. Dessutom blir det ju COP-1 värme som kommer tillgodo under eldningssäsongen.