Hejsan...
Tänkte bolla lite med en idé till frostskydd för vattenledning på vinden....
Det är så att jag har dragit rör för radiatorkretsen på vinden, brevid dem går en varmvattenledning till köket bla...
Nu till min idé... Vill gärna ha lite synpunkter på den

Jag tänkte att man kan sätta ett T-kors från returen på radiatorkretsen, och därifrån dra en 10mm eller 12mm "avstickare". Alltså uppe på vinden. Och sedan dra den brevid varmvatten ledningen hela vägen tillbaks till värmepumpen och sätta ett till t-kors där på radiatorkretsen och leda tillbaks allt vatten från den smala ledningen till radiatorkretsen igen...
Sedan givetvis isolera allting ordentligt...
I stort dett är det ju som att lägga till en krets för en till radiator, förutom radiatorn då

Då anser jag att man har ett gratis frostskydd för varmvatten ledningen på vintrarna. Man kan tom sätta en ballofix på en nya smala ledningen så man kan stänga av "frostskyddet" på våren - hösten...
Vad anser ni ?? Finns de några problem med denna dragning ? Eller är det bara överkurs =) Jag tycker dom där värmekablarna som ska fungera som frostskydd är så jekla dyra, samt att man får en elförbrukning där, hur liten den än är så är det mer...
Kom gärna med massa synpunkter och idéer

Hoppas ni förstår vad jag menar

mvh