0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Avensis mflJag och min lilla solfångare har ca 70 % varmvattentäckning räknat på årsbas. Förmodligen hade jag legat ännu högre om jag hade en större acktank. Det är inte alls omöjligt att uppnå 75-80% täckningsgrad med kraftig dimensionering av kollektorytor och acktankar, det handlar om att dimensionera tillräckligt. Man kan tvingas kyla bort överskottet under sommaren, med det är ett pris man får betala för hög täckningsgrad.- Anledningen till att man inte väljer värmepump är att man har fjärrvärme.75% av året motsvarar 9 månader. Kvar blir väl november, december och januari. Om man räknar med att man inte får in en enda kWh under dessa tre månader så stämmer ekvationen. Men solvärmen är inte död ens på vintersolståndet. Julafton 2006 så fick jag in halva varmvattenbehovet (6 kWh).Snö ligger inte på solfångare som lutar ca 45 grader, det rasar av. Det gör det i varje fall på mina solfångare....Jag tycker nog att kalkylen på solfångarna ser rimlig ut, jag talar av egen erfarenhet. Solcellerna ser däremot lite mer tveksamma ut.MVH/Gano