Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Eluppvärmd luftburen golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Eluppvärmd luftburen golvvärme (läst 6276 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skuru
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Skuru
«
skrivet:
24 september 2007, 22:57:51 »
Citera
Hej,
jag bor i ett relativt nytt hus byggt 2000), två våningar totalt 150 kvm. Idag är huset begåvat med elvärmd luftburen golvvärme (!!). Elförbrukning idag 33.000 /år. Min idé är att byta ”elpatronen” (6kW) mot vattenburen/vattenburna tex Aircoil,
www.aircoil.se
) och därigenom kunna byta till ett värmepumpssystem. Huset har mekanisk ventilation. Idéer och synpunkter mottages tacksamt! Luft/vattenpump, frånluftvärme eller en kombination!?!?
Jag tar gärna emot tips om bra konsulter/installatörer i Stockholm (Nacka).
Tacksam för hjälp!
Torbjörn
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30002
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
«
Svar #1 skrivet:
27 september 2007, 15:48:34 »
Citera
Hur funkar det egentligen?
Är det så att luften tas in utifrån, värms i en luftvärmare och skickas in i huset via rör i golven?
I så fall måste du ha någon form av frysskydd, annars kan din aircoil frysa sönder om du tar in -20 ºC luft till värmebatteriet.
Jag tycker att den bästa typen av frysskydd är en tempgivare på utgående vatten från batteriet, om temperaturen där sjunker under en viss temp (+5 ºC) så startas din gamla elvärmare (om den får plats före aircoilen) så att värmebatteriet inte fryser sönder.
«
Senast ändrad: 27 september 2007, 15:50:46 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #2 skrivet:
29 september 2007, 00:28:53 »
Citera
Kan du precisera lite typ: utgående temp på ditt luftvärmesystem och hur många m3/tim som systemet avger, kör du med återvinning, m.m , så kanske folk här kan ragga fram tips.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
jompaa
Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Näsum
Antal inlägg: 738
Karma +0/-0
Kön:
Ja se transistorer!
jompaa
«
Svar #3 skrivet:
29 september 2007, 00:50:59 »
Citera
Vad kostar detta tro?
Varför inte gå den enkla vägen och installerara en luft/luft värmepump på vardera plan, en lite kraftigare nere än den till övre. Alt en kraftig till nedre enbart ....
/Bosse
Loggat
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30002
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
29 september 2007, 13:23:41 »
Citera
Nu såg jag i ditt andra inlägg (Skuru) att luften cirkuleras i golven, således finns ingen risk för att värmebatteriet ska frysa sönder. En idé är då att värma med t ex en Comfortzone FLVP. Kolla bara att kanalvärmaren kan avge upp till 6 kW uteffekt till ditt system med max 50 ºC på vattnet.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
GyroGearloose
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Kön:
GyroGearloose
«
Svar #5 skrivet:
15 oktober 2007, 13:00:10 »
Citera
Varför inte förtsätta köra med luftburen golvvärme men istället för bara el så sätter du där innerdelen från en luft/luft..( e nog dock bra at behålla elpaketet då en luftluft inte lämnar nån nämnvärd kräm under -15) och för varmvattnet kan du ju köra en liten frånlufts vp.
Loggat
Bräkleen lösningen på allt!?
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #6 skrivet:
15 oktober 2007, 15:25:49 »
Citera
Nu snor jag lite av Nacka:s tråd här - ber om ursäkt.
Hur mycket klarar trägolv i temperaturväxlingar och fuktvariationer om man använder LUFTBUREN varmluft som golvvärme (kanaler med varm luft i golven som fördelas under hela golvytan).
Kan en trossbotten fungera som en ventilationstrumma (jag menar här utrymmet mellan 2 golvbalkar som brukar ha ett cc på 55-60 cm med en höjd på 25-30cm som oftast är fyllda med kutterspån). En kompis till mig var inne på denna idé men jag avrådde honom då jag ansåg att temperaturen på varmluft/hastighet/fukthalt förmodligen skulle torka ut virket och ställa till det framöver med sprickbildningar (han har 3cm tjock spontad furuplank-papp-ekparkett ovanpå som är lackad med c:a 3 lager. Hade jag rätt eller fel i mina farhågor (huset är tidigt 40-tal).
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
Guest
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 748
Karma +0/-0
Kön:
Guest
«
Svar #7 skrivet:
15 oktober 2007, 17:40:04 »
Citera
En liten parentes...
Jag har ett område här uppe i Boden där luftburen golvvärme finns
i sutteräng/källare och luftburen takvärme på övervåning. Jag har
monterat luft/luft i några hus och besparingen har varit rätt bra
faktisk, kan kanske vara en bra investering i dina trakter. Framför
allt mycket billigare än dom banor du funderar i nu.
BjörnK
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 642
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Rdx
rocas
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info