0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bilprovningen har mycket bra statistik på felfrekvens...Jag har ca 30000 mil med 850, allt harfunkat utom framvagnen där mest allt rasar!Nu åker jag en äldre 9-5, besiktade häromdagen. Framändan har inte samma problem som tex Volvo och Passat har haft/har enligt dom på bilprovningen.Men tydligen gjordes nåt på Passat 2003, iom 2003 verkar dom bättre... rätta mig om jag har fel!?
Har en passat tdi -03 som rullat 12000 mil har aldrig haft några mek problem däremot har jag lackat om en bakskärm för färgen flagade bort. Har även några så kallade galvblåsor på bilen men det är förlängd garati till 6 år på det. så det blir till att lämna in den för omlack igen . Om jag har förståt det rätt så har alla wag bilarna problem med lacken (dålig grunfärg som inte fäster på galvet). det som är dyrt på passat tdi är kamremsbyten som skall göras var 9000 mil på -03 (de nya går längre tror jag) annars en kanon bil som går billigt 0,6L milen blandad körning
Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag. :,v(Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.
1997: 9-5 kommer först som sedan, börjar säljas 1998. Motorerna: 2,0t, 2,3t och 3,0t V6 (V6 kom 1999).1998: Kombimodellen lanseras.1999: Efterlängtade Aeroversionen släpps. Först med 230 hk. Även enfullmatad V6 kallad Griffin kommer.2001: Större fejslift. Ökad effekt i 2,3t och Aero. Premiär för dieselmotorer.2003–2004: Aero får nytt ansikte. Särskiljer den mer från vanliga 9-5.Ja ja gammalt är det 850 såldes fram till 1997 så de överlappar varandra vilket var poängen, Volvo är ju snart inne på sin tredje generation efter 850!
Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..mvh humlan.
Citat från: tipo874 skrivet 26 september 2007, 19:24:29Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag. :,v(Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? Antar att du hört talas om begreppet etanol???
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.
Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal?
Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?
/Sune73
Citat från: SUNE73 skrivet 29 september 2007, 17:21:50Citat från: tipo874 skrivet 26 september 2007, 19:24:29Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag. :,v(Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? Antar att du hört talas om begreppet etanol???Jo det är ju väääldigt innovativt och en grej som saab var först med. Vad jag vet så har väl Ford varit tidigare ute med det, för att inte tala om alla bilar i Mexiko. Nej det är riktigt Saab var inte först med etanoldrift utan flexibiliteten - du kan tanka bensin eller etanol i samma tank och det funkar bra oavsett blandning.CiteraSaab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart. Jo, de hade säkert katalysatorbilar eftersom de inte skulle fått sälja i USA annars. Det var ju knappast något som saab var särskilt tidiga med heller. Det jag retar mig på är att det det 13 år senare inte gick att köpa en sådan bil i sverige, medan andra leverantörer enbart sålde bilar med kat. Saab 9000 gick att under modellår 1987 få med katalysator på svensk marknad! Såldes dessutom som tillbehörssats för bilar som ej hade det fabriksmonterat.Ford har varit tidiga med att göra sina egna motorstyrsystem. Jag medger att saabs styrsystem med individuell kompressions/knacksensing per cylinder via jonisering av tändstiftsgapet är innovativt, men såvitt jag vet var det bara någon enstaka modell som hade det och det funkade väl sisådär? Jag ser ofta folk som köper saab tändmoduler när jag är till skroten. De flesta saabar har väl nåt Boschsystem? Var Ford tidiga med det? Vad/när gjorde dom då? Har själv jobbat där för många år sedan. Det system som du nämner ovan med att mäta joniseringsspänningen via tändstiftet för att på så sätt "se" in i förbränningsrummet är än idag unikt. Detta kom 1988. En sak till är väl tex nackstödet som kraftigt minskar risken för whiplash, och nej det är inte ett tillval!CiteraFörresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal?Audi hade sitt helt unika Procon-Ten, eller vad det hette, som var ett helt passivt krockskydd och som drog undan ratt och pedaler om motorn började tryckas bakåt. det är möjligt att det var tillval, men så var väl krockkuddar på de flesta bilar från den tiden?Att ha passiv säkerhet som tillval är pinsamt, aktiv säkerhet är en möjlighet, ialla fall för barnfamiljer.CiteraAtt ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?Det verkar som Volvo började galva sina bilar 1986 och var helgalvade från 1989. Jag ser att saab verkar vara galvade efter 1994, grattis! Tycker det "verkar" som Volvo började med det i början på 90 talet också, för det var på 740 lacken började lossna.Citera/Sune73
Citat från: humlan57 skrivet 29 september 2007, 21:00:48Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..mvh humlan.