Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Åsikter Saab 9-5 kombi?  (läst 13483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #15 skrivet: 29 september 2007, 14:17:48 »
Bilprovningen har mycket bra statistik på felfrekvens...

Jag har ca 30000 mil med 850, allt harfunkat utom framvagnen där mest allt rasar!

Nu åker jag en äldre 9-5, besiktade häromdagen. Framändan har inte samma problem som tex Volvo och Passat har haft/har enligt dom på bilprovningen.
Men tydligen gjordes nåt på Passat 2003, iom 2003 verkar dom bättre... rätta mig om jag har fel!?

Ok jag ska rätta dig ;), det var 2001 framvagnen ändrades i samband med faceliften.
Jag har haft erfarenhet av båda då jag har en passat från 2001 idag och hadde en från 99 före den.
99:an köptes vid 7200 mil och sålde ett år senare vid 10700mil, där imellan byttes 6st länkar i framvagnen(tur man har 35% på VAG huvuddunk).
01:an köptes vid 8400mil och står idag på 18400mil efter 2,5 år. På den har det bytts en länk i framvagnen.

Så passat mellan 1997 och 2000 ska man se upp med, om inte framvagnen är bytt redan(de nya är av annat material).
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #16 skrivet: 29 september 2007, 16:07:59 »
Har en passat tdi -03 som rullat 12000 mil  har aldrig haft några mek problem däremot har jag lackat om en bakskärm för färgen flagade bort.  Har även några så kallade galvblåsor på bilen  men det är förlängd garati till 6 år på det. så det blir till att lämna in den för omlack igen huvuddunk. Om jag har förståt det rätt så har alla wag bilarna problem med lacken (dålig grunfärg som inte fäster på galvet). det som är dyrt på passat tdi är kamremsbyten som skall göras var 9000 mil på -03 (de nya går längre tror jag) annars en kanon bil som går billigt   0,6L milen blandad körning
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #17 skrivet: 29 september 2007, 16:40:58 »
Hej

Jag måste rätta till felaktigheterna i denna tråd.

Mike: Saab 9-5 konstruerades INTE samtidigt som 850, det var Saab 9000.
Eller rättare sagt Saab:s konstruktör började på Volvo i slutet på 80-talet.
Volvo hade ju aldrig byggt något framhjulsdrivet tidigare, det var ju bara traktorer som gällde.
Titta på tex framvagnsramen, jämför med en 9000 från 85-98 och en 850.
Jag tror att V70 har den fortfarande tom -06-07?

Saab 9-5 har många likheter med Opel Vectra -96-01, dock så har Saab på många sätt förändrat dessa. Vidare kom 9-5:an hösten 1997 som -98 års modell, 5d "kombi" & Aero 1999, facelift 2002 och inget annat.

Flera frågor besvaras gärna.

/Sune73
« Senast ändrad: 29 september 2007, 17:42:26 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #18 skrivet: 29 september 2007, 17:06:47 »
Har en passat tdi -03 som rullat 12000 mil  har aldrig haft några mek problem däremot har jag lackat om en bakskärm för färgen flagade bort.  Har även några så kallade galvblåsor på bilen  men det är förlängd garati till 6 år på det. så det blir till att lämna in den för omlack igen huvuddunk. Om jag har förståt det rätt så har alla wag bilarna problem med lacken (dålig grunfärg som inte fäster på galvet). det som är dyrt på passat tdi är kamremsbyten som skall göras var 9000 mil på -03 (de nya går längre tror jag) annars en kanon bil som går billigt   0,6L milen blandad körning

Detta problem har alla, tyvärr. Det är det som digitalroberts arbetskamrat beskriver som rost.
Minsta hål i lacken, vatten och dyl kommer in till galven, tillslut är galven bortoxiderad och "rosten" börjar färga det brunt. "Helgalvad" som många beskriver som en helförsäkring är totalt fel....

/Sune73

/Sune73
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #19 skrivet: 29 september 2007, 17:21:50 »
Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

/Sune73
« Senast ändrad: 29 september 2007, 17:35:19 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #20 skrivet: 29 september 2007, 17:25:52 »
1997: 9-5 kommer först som sedan, börjar säljas 1998. Motorerna: 2,0t, 2,3t och 3,0t V6 (V6 kom 1999).

1998: Kombimodellen lanseras.

1999: Efterlängtade Aeroversionen släpps. Först med 230 hk. Även en

fullmatad V6 kallad Griffin kommer.

2001: Större fejslift. Ökad effekt i 2,3t och Aero. Premiär för dieselmotorer.

2003–2004: Aero får nytt ansikte. Särskiljer den mer från vanliga 9-5.


Ja ja gammalt är det 850 såldes fram till 1997 så de överlappar varandra vilket var poängen, Volvo är ju snart inne på sin tredje generation efter 850!

Inget ont menat, med Volvo uppfyller väl då koncernens lovordande:

EN NY FORD VART ANNAT ÅR


/Sune73
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #21 skrivet: 29 september 2007, 21:06:56 »
Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4449
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #22 skrivet: 29 september 2007, 21:09:34 »
Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???

Jo det är ju väääldigt innovativt och en grej som saab var först med.  ::) Vad jag vet så har väl Ford varit tidigare ute med det, för att inte tala om alla bilar i Mexiko.

Citera
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Jo, de hade säkert katalysatorbilar eftersom de inte skulle fått sälja i USA annars. Det var ju knappast något som saab var särskilt tidiga med heller. Det jag retar mig på är att det det 13 år senare inte gick att köpa en sådan bil i sverige, medan andra leverantörer enbart sålde bilar med kat.

Ford har varit tidiga med att göra sina egna motorstyrsystem. Jag medger att saabs styrsystem med individuell kompressions/knacksensing per cylinder via jonisering av tändstiftsgapet är innovativt, men såvitt jag vet var det bara någon enstaka modell som hade det och det funkade väl sisådär? Jag ser ofta folk som köper saab tändmoduler när jag är till skroten. De flesta saabar har väl nåt Boschsystem?

Citera
Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Audi hade sitt helt unika Procon-Ten, eller vad det hette, som var ett helt passivt krockskydd och som drog undan ratt och pedaler om motorn började tryckas bakåt. det är möjligt att det var tillval, men så var väl krockkuddar på de flesta bilar från den tiden?
Citera
Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

Det verkar som Volvo började galva sina bilar 1986 och var helgalvade från 1989. Jag ser att saab verkar vara galvade efter 1994, grattis!
Citera
/Sune73
« Senast ändrad: 29 september 2007, 21:15:44 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #23 skrivet: 29 september 2007, 23:46:16 »
volvo började nog galva 740 1988.  i alla fall delvis på utsatta ställen som nederkanter på dörrar bagagelucka mm
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #24 skrivet: 30 september 2007, 00:49:08 »
Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???

Jo det är ju väääldigt innovativt och en grej som saab var först med.  ::) Vad jag vet så har väl Ford varit tidigare ute med det, för att inte tala om alla bilar i Mexiko. Nej det är riktigt Saab var inte först med etanoldrift utan flexibiliteten - du kan tanka bensin eller etanol i samma tank och det funkar bra oavsett blandning.

Citera
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Jo, de hade säkert katalysatorbilar eftersom de inte skulle fått sälja i USA annars. Det var ju knappast något som saab var särskilt tidiga med heller. Det jag retar mig på är att det det 13 år senare inte gick att köpa en sådan bil i sverige, medan andra leverantörer enbart sålde bilar med kat.

Saab 9000 gick att under modellår 1987 få med katalysator på svensk marknad! Såldes dessutom som tillbehörssats för bilar som ej hade det fabriksmonterat.

Ford har varit tidiga med att göra sina egna motorstyrsystem. Jag medger att saabs styrsystem med individuell kompressions/knacksensing per cylinder via jonisering av tändstiftsgapet är innovativt, men såvitt jag vet var det bara någon enstaka modell som hade det och det funkade väl sisådär? Jag ser ofta folk som köper saab tändmoduler när jag är till skroten. De flesta saabar har väl nåt Boschsystem?

Var Ford tidiga med det? Vad/när gjorde dom då? Har själv jobbat där för många år sedan. Det system som du nämner ovan med att mäta joniseringsspänningen via tändstiftet för att på så sätt "se" in i förbränningsrummet är än idag unikt. Detta kom 1988. En sak till är väl tex nackstödet som kraftigt minskar risken för whiplash, och nej det är inte ett tillval!

Citera
Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Audi hade sitt helt unika Procon-Ten, eller vad det hette, som var ett helt passivt krockskydd och som drog undan ratt och pedaler om motorn började tryckas bakåt. det är möjligt att det var tillval, men så var väl krockkuddar på de flesta bilar från den tiden?

Att ha passiv säkerhet som tillval är pinsamt, aktiv säkerhet är en möjlighet, ialla fall för barnfamiljer.

Citera
Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

Det verkar som Volvo började galva sina bilar 1986 och var helgalvade från 1989. Jag ser att saab verkar vara galvade efter 1994, grattis!

Tycker det "verkar" som Volvo började med det i början på 90 talet också, för det var på 740 lacken började lossna.
Citera
/Sune73
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #25 skrivet: 30 september 2007, 00:55:14 »
Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..

mvh humlan.

Inget ont om gamla eller nya traktorer nu, för i den här tråden stångar vi oss blodiga om svenska, tyska, franska och japanska bilar.  huvuddunk

 ;) ;) ;)
/Sune73
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #26 skrivet: 30 september 2007, 01:21:32 »
hej

Min gamla Amazon av 1968 års modell hade galvade plåtar åtminstone i fronten.
Jag minns det för jag spolade bort färgen.

POLARN SITTER HÄR OCH SÄGER ATT DET HADE DOM REDAN 1965.

MVH
Messer

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åsikter Saab 9-5 kombi?
« Svar #27 skrivet: 30 september 2007, 01:47:40 »
Att vara saab "anhängare" är ungefär lika svårt som att hävda att nazisterna är/var solidariska,
med andra ord krävs det mycket lögner.
Är det bra att saab gör ett eget "styrsystem"? Bosch har ju gjort det rätt länge och lyckats rätt bra.
Är bakhjulsdrivna bilar traktorer? skulle vilja påstå att alla bilar som vi kan räkna som prestandabilar driver på bakhjulen.
Rost! Rost är ett svenskt problem.
Saab Volvo eller Toyota kan kvitta, det är impotenta
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!