0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I första fönstret under menyn visas aktuell fram-ledningstemperatur samt till höger börvärdet inom parentes. Jag observerade att aktuell fram-ledningstemperatur var 24,3 C° men att börvärdet bara var (17,9 C°). Det var ca 14 C° ute och börvärdet, som enligt manualen är en direkt funktion av utetemperaturen och vald värmekurva, borde legat fast kring 24 C°.Plötsligt gick tillskottet in med 5,1 KW och då började börvärdets (17,9 C°) temperatur klättra uppåt tills det nådde ungefär samma temperatur som den aktuella. Detta måste väl ändå vara bevis på styrsystems-fel? Under vilka förhållanden kan börvärdet tänkas ändras så drastiskt med oförändrad utetemperatur och värmeinställning?
Vad du enkelt kan göra är att flytta bulben om den sitter fel, den skall sitta under röret eller kl 17 - 19 . Men jag tror inte det hjälper egentligen. För övrigt har den ju alltid suttit som den sitter så det måste vara någon förändring som orsakar felet. Givarfel låter troligt men förklarar inte en sämre verkningsgrad. Ring service.
Citat från: hplp skrivet 19 september 2007, 16:42:41Vad du enkelt kan göra är att flytta bulben om den sitter fel, den skall sitta under röret eller kl 17 - 19 . Men jag tror inte det hjälper egentligen. För övrigt har den ju alltid suttit som den sitter så det måste vara någon förändring som orsakar felet. Givarfel låter troligt men förklarar inte en sämre verkningsgrad. Ring service.vad får dig att tro att bulben ska placeras under röret? Den sitter där den ska sitta dvs mellan klockan 12-15 på röret sett genom ett tvärsnitt av det liggande röret och det finns en anledning till att den gör det.Sedan så är det säkert fel på givaren då kylkretsen inte kan bete sig på det sättet, och mitt råd är att inte stirra så himla mycket på alla givare, låt pumpen göra sitt jobb och börja noja om det väl blir fel.att tempen på gt6 varierar är ju naturligt, i slutet av uppvärminingsfasen (när tempen i tanken närmar sig frånslagstempen för kompressorn) så brukar hetgastempen vara högre än om tanktempen är väldigt låg.