0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det måste vara en väldigt stor okunskap bland sveriges rörmokare, jag är själv i byggbranschen (elektriker), och jag tror inte jag har jobbati nån nybyggd villa med värmepump utan rumstermostater för golvvärme Det jag förstår av vad ni säger så ska det inte vara så och då tycker rörmokarna som projekterar dessa villor borde veta hur man optimerar en villa att fungera såoptimalt med värmepump.Rätta mig gärna om jag har fel
man kan säkert fräsa i varmt vatten i slinga för slinga och mäta med nån värmekamera var slingan är el blåsa luft i slingan o lägga örat mot betongen för att höra var det viner etc...
VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare.
En 1250 har varvtalsstyrd CP men det kommer inte att funka med termostater. Utegivaren (och ev innegivaren) kommer att ge order till VP:n att leverera en viss effekt till värmesystemet oavsett hur termostaterna stryper. Så när flödet minskar (då termostaterna stryper) kommer cirkpumpen varva upp för att hålla flödet (eller diff VB) konstant tills den når max. Sen blir det problem... VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare. Om innetemp ökar (och man har innegivare) så kommer uteffekten säkert minskas lite men jag är osäker på om detta räcker för att kompensera för termostaternas inverkan.En lösning är väl att ha radiatorn närmast innegivaren ostrypt så får denna denna radiator påverka innegivaren åt rätt håll då de andra raddarna stryper på flödet.
Citat från: Carl N skrivet 16 mars 2008, 07:10:50VP:n minskar tyvärr inte kompressorns uteffekt då flödet stryps utan reglerar sin effekt enbart på tempgivare.Är det sant??? Reglerar den inte frekvensen beroende på retur/framledningstemperatur? Hur kan den veta vilken uteffekt den skall ge vid olika temperaturer? Det måste väl bero på villken typ av hus den står i...