0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är ju om varmvattnet som kommer in i maskinen blir tillräckligt varmt i detta fall. Många diskmaskinsprogram är ju avsedda för 65 grader eller i alla fall 55. Diskmaskinen står ju inte heller och "dumpar" vatten tills vattnet i VV-ledningen blir varmt, så hälften av vattnet den tar in kanske är kallt? Blanda sedan ut det med 55-gradigt vatten, så blir disktemperaturen i maskinen inte så hög ändå...
Det har ju disuterats tidigare på forumet, livligt...Vissa anser att det skall vara kallvatten för att inte bränna fast äggviteämnen, men jag tror inte det är risk med vatten värmt av VP, alltså relativt svalt. Sedan kan man ju undra om det blir rent av bara det varmvattnet eller om det behövs varmare, men du kan ju testa.När du köper ny maskin kan du ju kolla vad fabrikanten rekommenderar, i boken till vår maskin står det att varmvatten är att föredra. Det känns ju fel att värma med el när det finns värmepumpsvärmt vatten.
När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.
Citat från: Edvard skrivet 19 september 2007, 11:35:02När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.Då (när du bygger om) behöver du antagligen inte ta några besvärliga beslut alls. De flesta diskmaskinsanslutningar sker väl idag via en köksblandare med avstängning för diskmaskin, och där brukar man bara kunna ändra lite i kranen (vända en plastbricka eller liknande) för att ställa om mellan varm och kallvatten.
Citat från: Ridax skrivet 19 september 2007, 11:52:29Citat från: Edvard skrivet 19 september 2007, 11:35:02När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.Då (när du bygger om) behöver du antagligen inte ta några besvärliga beslut alls. De flesta diskmaskinsanslutningar sker väl idag via en köksblandare med avstängning för diskmaskin, och där brukar man bara kunna ändra lite i kranen (vända en plastbricka eller liknande) för att ställa om mellan varm och kallvatten.Detta var intressant. Jag har en blandare idag där det sitter en extra kran som stänger av vattnet till diskmaskinen. Det vore väldigt bra om den går att ställa om från varmt till kallt vatten.Jag har för mig att det sitter några skruvar där också. Är det så enkelt att det bara är att vrida på dem (stänga den ena och öppna den andra) så slipper jag at koppla om under bänken.Jag får titta på det när jag kommer hem./Edvard.
Hej Edvard! Ja precis så enkelt är det! Du gör ju dessutom helt rätt som ändrar från varmt till kallt vatten till diskmaskinen, det ger ju en rätt så stor besparing när diskmaskinen inte behöver skölja disken med varmt vatten, utan det är bättre och mkt mer ekonomiskt att diskmaskinen själv får värma upp vattnet som erfordras till disken.Mvh Raffen.
Detta var intressant. Jag har en blandare idag där det sitter en extra kran som stänger av vattnet till diskmaskinen. Det vore väldigt bra om den går att ställa om från varmt till kallt vatten.Jag har för mig att det sitter några skruvar där också. Är det så enkelt att det bara är att vrida på dem (stänga den ena och öppna den andra) så slipper jag at koppla om under bänken.