0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har du behövt starta någon annan värme för att hålla varmt i hus/vatten eller klarar du dig gott på enbart solen än?
Jag kan nu efter några veckors testkörning, rekommendera andra som slösar bort morgon å fm solenergin, att inst dubbla system.
Citat från: humlan57 skrivet 17 september 2007, 14:36:24Jag kan nu efter några veckors testkörning, rekommendera andra som slösar bort morgon å fm solenergin, att inst dubbla system.Fast om man har plats på en södervägg så ger det ännu mer.mvh
Självklart, men tiden på morgnarna brukar sommartid oftast vara soliga, på en södervägg missar man den tiden. Å kan alltså stå helt utan tillskott, om det som det ofta gör, mulnar på framåt dagen...
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 20 september 2007, 19:55:31Citat från: humlan57 skrivet 17 september 2007, 14:36:24Jag kan nu efter några veckors testkörning, rekommendera andra som slösar bort morgon å fm solenergin, att inst dubbla system.Fast om man har plats på en södervägg så ger det ännu mer.mvhSjälvklart, men tiden på morgnarna brukar sommartid oftast vara soliga, på en södervägg missar man den tiden. Å kan alltså stå helt utan tillskott, om det som det ofta gör, mulnar på framåt dagen...mvh hmulan.
Citat från: humlan57 skrivet 20 september 2007, 20:19:40Citat från: Professor Kalkyl skrivet 20 september 2007, 19:55:31Citat från: humlan57 skrivet 17 september 2007, 14:36:24Jag kan nu efter några veckors testkörning, rekommendera andra som slösar bort morgon å fm solenergin, att inst dubbla system.Fast om man har plats på en södervägg så ger det ännu mer.mvhSjälvklart, men tiden på morgnarna brukar sommartid oftast vara soliga, på en södervägg missar man den tiden. Å kan alltså stå helt utan tillskott, om det som det ofta gör, mulnar på framåt dagen...mvh hmulan.jupp !bäst att ha åt öster, söder, västervägg samt 90 och 30 graders lutning då täcker man det mesta