0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HallåMina föräldrar har ett hus från 40-talet som de värmer med fjärrvärme (årskostnad antagligen 30 kSEK men är lite osäker på det). Pappa frågade mig lite om han skulle sänka sina uppvärmningskostnader med luft/luft-värmepump och nya termostater på elementen så att han bara behöver köra dem när llvp:en inte klarar av att värma vissa rum. Luft/vatten-värmepump är tyvärr uteslutet då han inte får ansluta något annan uppvärmning till det vattenburna systemet. Jag antog att det skulle fungera bra, bortsett från att planlösningen inte är optimal. Är det någon här som har provat eller som vet hur det skulle fungera? Mvh
En av fördelarna med fjärrvärme måste ju vara att man kan säkra ner till lägre huvudsäkringar och att på så vis sänka årsavgiften ett par steg. Sätter man då in en luft/luft så måste man ju ändå ha kraftiga säkringar.
Citat från: Panasonic E9 skrivet 16 september 2007, 17:08:18En av fördelarna med fjärrvärme måste ju vara att man kan säkra ner till lägre huvudsäkringar och att på så vis sänka årsavgiften ett par steg. Sätter man då in en luft/luft så måste man ju ändå ha kraftiga säkringar.Hej Panasonic E9! Jag kan väl inte tänka mig att man skulle påverka huvudsäkringar med en luftvärmepump, de flesta pumpar klarar sig ju på ett 10 amp uttag så det tjänar man inga pengar på via möjlighet till lägre huvudsäkringar.Mvh Raffen.
hej.provat nu o kopplat in en luft vatten till ett sådant hus för 2 v sedan o det funkar än så länge bara bra.ställde ner termostaten på fjärr v till 19 gr o l/v pumpen till 23.krister
Fast en bergvärmeanläggning håller inte i evigheter, det måste tas med i beräkningen också. Vet inte om det finns några rörliga delar i ett fjärrvärmeanläggning, men de lär inte vara lika dyra att köpa som en ny kompressor till en bergvärmeanläggning i alla fall.
Jo fast de uppräknade prylarna var väl inte så där jätteunikt för just en fjärrvärmeanläggning.