0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är väl ganska onödigt att ha båda igång vid så varm väderlek. Sanyo 123 har ju 900W som lägsta värmeffekt, blir ju 1800W med två.
Hej D_Sundsvall! Vid dessa än så länge ytterst rimliga utetemperaturer så borde det räcka gott och väl med att ha en pump igång i det nedre planet för att även kunna hålla temperaturen på övre plan. Då är det isf bättre ha pumpen på övre plan avstängd och att köra med en högre temperatur på pumpen på nedre planet så att den pumpen får gå lite ordentligt istället för att "fisköra" med båda pumparna, vilket de inte mår så särskilt bra utav. Ned till iaf en utetemp på 5 miusgrader skall den nedre pumpen lätt kunna hålla temperaturen i övervåningen också.Mvh Raffen.
Tjenare Benring & D_Sundsvall! Mkt märkligt måste jag säga, jag uttalade mig av egen erfarenhet eftersom jag har både min pump och braskamin i gillestugan i källaren och har ju varit med om samma lilla bekymmer, men jag hade ingen spec känning av lägre temp i bostadvåningen förrän det blev kallare än ca 4-5 minusgrader, då började det märkas en tempsänkning på övre planet, och hur jag än ökade pumpen (kunde också ha 26-28 ºC i källaren) så fick jag aldrig högre än max 20-21 ºC i bostadsvåningen, och det var ju ganska irriterande. Men det utgår jag ifrån är historia nu sedan jag byggde till en separat internventilation mellan källaren och bostadsvåningen. Lite synd att ni har så kraftfulla pumpar med så stor instegseffekt, min Panasonic ligger och tuggar lugnt på mellan 350-400 watt och stegar sedan uppåt succsesivt efter behov, det blir liksom en bättre tillvaro då för pumpen känns det som.Benring: Jag måste väl nämna för dig att jag håller just nu på och testar också med fläkten åt andra hållet, d.v.s att jag suger varmluften från källaren och blåser ut den i köket och hallen uppe i bostadvåningen = hittills också med mkt positivt resultat, men jag kan återkomma om detta till dig lite längre fram.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2007, 19:22:26Tjenare Benring & D_Sundsvall! Mkt märkligt måste jag säga, jag uttalade mig av egen erfarenhet eftersom jag har både min pump och braskamin i gillestugan i källaren och har ju varit med om samma lilla bekymmer, men jag hade ingen spec känning av lägre temp i bostadvåningen förrän det blev kallare än ca 4-5 minusgrader, då började det märkas en tempsänkning på övre planet, och hur jag än ökade pumpen (kunde också ha 26-28 ºC i källaren) så fick jag aldrig högre än max 20-21 ºC i bostadsvåningen, och det var ju ganska irriterande. Men det utgår jag ifrån är historia nu sedan jag byggde till en separat internventilation mellan källaren och bostadsvåningen. Lite synd att ni har så kraftfulla pumpar med så stor instegseffekt, min Panasonic ligger och tuggar lugnt på mellan 350-400 watt och stegar sedan uppåt succsesivt efter behov, det blir liksom en bättre tillvaro då för pumpen känns det som.Benring: Jag måste väl nämna för dig att jag håller just nu på och testar också med fläkten åt andra hållet, d.v.s att jag suger varmluften från källaren och blåser ut den i köket och hallen uppe i bostadvåningen = hittills också med mkt positivt resultat, men jag kan återkomma om detta till dig lite längre fram.Mvh Raffen. Sanyon har lägst 900w uteffekt men matas då oftast med ca 250w....
Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2007, 19:22:26Lite synd att ni har så kraftfulla pumpar med så stor instegseffekt, min Panasonic ligger och tuggar lugnt på mellan 350-400 watt och stegar sedan uppåt succsesivt efter behov, det blir liksom en bättre tillvaro då för pumpen känns det som.Mvh Raffen. Sanyon har lägst 900w uteffekt men matas då oftast med ca 250w....
Lite synd att ni har så kraftfulla pumpar med så stor instegseffekt, min Panasonic ligger och tuggar lugnt på mellan 350-400 watt och stegar sedan uppåt succsesivt efter behov, det blir liksom en bättre tillvaro då för pumpen känns det som.Mvh Raffen.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 09 oktober 2007, 13:31:51Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2007, 19:22:26Lite synd att ni har så kraftfulla pumpar med så stor instegseffekt, min Panasonic ligger och tuggar lugnt på mellan 350-400 watt och stegar sedan uppåt succsesivt efter behov, det blir liksom en bättre tillvaro då för pumpen känns det som.Mvh Raffen. Sanyon har lägst 900w uteffekt men matas då oftast med ca 250w.... Hej Nisse-Gurra! Ja då är det väl inget problem, varför pratar man då om 900 watt, vilket jag utgick ifrån var lägsta elförbrukning på pumpen och det tycker jag verkade mkt. Min pump kommer aldrig under 350-375 watt i lägsta förbrukning när han är igång och värmer, inte med mindre än att den går i offläge eller avfrostar, så då får man ju betrakta 250 watt som riktigt lågt för deras pumpar.Mvh Raffen.