0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
...jag byggde min egen värmepump betydligt bättre än serietillverkade, kunde lyxa till det med större plattisar, underkylare mm och den gick loss på 10-15 000egen PLC-styrning så jag inte ligger i händerna på en tillverkare om jag vill ha en förändring på mjukvaran.
Citat från: tracker skrivet 22 oktober 2007, 18:59:40...jag byggde min egen värmepump betydligt bättre än serietillverkade, kunde lyxa till det med större plattisar, underkylare mm och den gick loss på 10-15 000egen PLC-styrning så jag inte ligger i händerna på en tillverkare om jag vill ha en förändring på mjukvaran.Sånt här tycker jag är kul... Har du beskrivit bygget i en annan tråd?Om inte, har du tid att lägga in en beskrivning av bygget?
Visst är prispåslaget många gånger högt, men allvarligt, om det bara kostade 3000 kr mer att tillverka en värmepump i Sverige (som det påstås i denna tråd) varför skulle då någon komma på tanken att köpa sånt som är tillverkat i Kina?När det gäller prispåslag på produkter är det nog också en viss skillnad om man som Greven1 bara köper och säljer (kräver inte så stora påslag) eller om man tillverkar själv.För tillverkning krävs både ordentliga lokaler, många anställda, stor administration och en massa kringpersonal som alla kostar pengar.Risken blir större och när man bedriver en verksamhet med stor risk brukar man också vilja ha en rejäl riskpremie (ränta på pengarna) = vinst.Till syvende och sist är den stora frågan vad kunden är beredd att betala, de som tar mindre än vad kunderna är beredda att lägga upp är nog faktiskt lite dumma. Jag är i alla fall beredd att betala rätt bra för en produkt som är av god kvalitet, visst betalar jag gärna lite, men som sagt, vet jag att kvaliten är god lägger jag oftast på en slant i förhållande till det "billigaste som finns".Om någon kan kombinera en erkänt god kvalitet med ett lågt pris så vore det därför den optimala produkten.
Citat från: Rickard skrivet 23 oktober 2007, 12:52:16Visst är prispåslaget många gånger högt, men allvarligt, om det bara kostade 3000 kr mer att tillverka en värmepump i Sverige (som det påstås i denna tråd) varför skulle då någon komma på tanken att köpa sånt som är tillverkat i Kina?När det gäller prispåslag på produkter är det nog också en viss skillnad om man som Greven1 bara köper och säljer (kräver inte så stora påslag) eller om man tillverkar själv.För tillverkning krävs både ordentliga lokaler, många anställda, stor administration och en massa kringpersonal som alla kostar pengar.Risken blir större och när man bedriver en verksamhet med stor risk brukar man också vilja ha en rejäl riskpremie (ränta på pengarna) = vinst.Till syvende och sist är den stora frågan vad kunden är beredd att betala, de som tar mindre än vad kunderna är beredda att lägga upp är nog faktiskt lite dumma. Jag är i alla fall beredd att betala rätt bra för en produkt som är av god kvalitet, visst betalar jag gärna lite, men som sagt, vet jag att kvaliten är god lägger jag oftast på en slant i förhållande till det "billigaste som finns".Om någon kan kombinera en erkänt god kvalitet med ett lågt pris så vore det därför den optimala produkten.jag önskar otroligt mycket rickard att jag kunde o fick skicka dig bilder som jag tagit på en del av fabrikerna jag besökt för att få tyst på dina funderingar om att det är skilnad på en svensk tilverkad maskin o en kines maskin. om du bara viste vilka fina konkurerande svenska tilverkare jag har bilder på i samma produktions linije.fundera på vilka maskiner som har matsumita kompressorer !!visst så är det jätte många som tilverkar skräp men vill i alla fall påstå att man måste vara nogrann med vad man får för innehåll i maskinen.jag vet tex att ett svenskt märke köper sina maskiner under 7 000 kr som sedan säljes för ca 55 000 i sverige.de är ju så det funkar. varför är de flesta svenska maskiner i samma pris klass ?? dom kan väl aldrig ha pratat med varandra !!hmm kanske med samma typer som ringer till mig o vill att jag skall höja priserna !! inga trevliga killar.så om det fortsätter så blir jag nog tvungen på ett eller annat sätt lägga av med min inport eller höja priset.sverige är fantasktiskt.fri företagsamhet till alla fyy faan.efter detta inlägg så komenterar jag inget mer o slutar därmed att skriva i detta ämne.krister
Halllå hallå......förra veckan fick jag förevisat mig en luft/vatten pump från en som också ville att vi skulle sälja sådana maskiner på ca 6 kw från kina det var en pump utan elektronisk expventil=ganska mycket sämre värden, sen en växlare på insidan, 5000 ex moms skulle vi få betala ink frakt...........
Ja är bara tvärsäker på att samma är samma... Men för att knyta topic till lite mer nära produkter så säger jag bara Hannevind! Helsvenskt SKIT som höjts till skyarna i bl.a media gång på gång, innan nån vågade sig på att tala om vad det eg var som tillverkades. Möjligen för att det blev för mycket haverier, skador å försäljnigsförbud efter ha blivit underkända av Elsäkerhetsverket. Om Ni inte tror mig kan Ni själva söka på Hannevind med Google, ett ex bara: http://forum.byggahus.se/solvaerme-vindkraft/68011-aldrig-mer-hannevind.html Å att hitta 10 st nöjda vindkraftsamatörer med en Hannavind snurra är troligen inte möjligt. Om nån överhuvud taget fått nån att leverera lite ström, så är det troligen nån med väldigt goda kunskaper om vindkraft, till en glad amatör lär Hannavind snurrorna endast ha alstrat sömnlösa nätter å gråa hår. Så i jmf med ett helsvenskt dyrt uselt hantverk, är grevens/Energicentra:s kinesiska vindsnurra ett under av tillförlitlighet å extremt högklassigt hantverk. Att det sen bevisligen även kan producera ström, t.o.m så mycket att säkringar å kringutrusning brinner upp måste ju åxå vara till den kineskiska vindsnurrans fördel. Kanske dags att ge den lika mycket uppmärksamhet som Hannsvind:s, då den både fungerar å är billig. Nåt som åtminstone jag tycker är mycket viktigare, än från vilket land den kommer...mvh humlan.