Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?  (läst 34444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #45 skrivet: 20 oktober 2007, 21:13:18 »
Utan att ha läst precis vartenda inlägg i den här tråden så undrar jag i alla fall om det verkligen är så stor skillnad om man tittar på pris/kW.
20-30 000 för en 5 kW pump från Kina. Större skillnad för små än stora kan man ju konstatera.
Men för att få samma effekt som en 10 kW hos de stora svenska märkena så är det i det fallet ingen skillnad i pris när man behöver så mycket effekt.
« Senast ändrad: 20 oktober 2007, 21:20:39 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #46 skrivet: 20 oktober 2007, 21:13:26 »
Är en pump från CTC, Nibe etc. dubbelt så bra som den som greven1 säljer? Priset antyder i alla fall att det skall vara så.

För en inte alltför lång tid sedan var "Made in Sweden" likställt med den yppersta kvalitet som bara gick att uppnå, samtidigt som priset var lika högt. -Är det någon som idag ser denna kvalitetsstämpel på någon produkt överhuvud taget idag? Varför inte det då, jo vi har inga produkter i tillverkning kvar som stämmer in på den slogan som rådde på 70 & 80- talet. Idag har de sk. låglöneländerna kommit i kapp Sverige och i många fall t.o.m. passerat oss med hästlängder vad gäller kvalitet och tillverkningsmetoder.

Detta sammantaget med att våra stora "svenska" företag har blivit globaliserade och lagt ut tillverkningen i de länder som för tillfället är billigast och samtidigt ändå håller specad kvalitet, har gjort att det inte finns något "Made in sweden" kvar att slå sig för bröstet med.

Med ökad konkurens följer lägre priser, och med det kommer också våra "svenska" pumpar inom en överskådlig framtid att bli billigare, för inte är de vare sig bättre eller sämre än de andra tillverkarna - bara annorlunda.

// Grolim

Bra skrivet, för precis sÃ¥ är det ju... varför skrev jag inte det själv  Sc:,h ;D

mvh humlan.

PS. Volvo, Ni vet det amerikanska bilföretaget Fords produkt, den som är byggd i Sverige av produkter/delar från de forna öststaterna..., hur svensk är den? Å vem ska Vi gnälla på om den går sönder? Amerikanarna som äger märket, svenskarna som satt specarna å skruvat ihop den, eller öststaterna, som tillverkat å levererat efter svenska anvisningar? DS.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #47 skrivet: 21 oktober 2007, 02:38:40 »
Vem har pÃ¥stÃ¥tt att VOLVO nÃ¥gonsin har haft bra kvalitet.  ;)

Personligen så anser jag att volvo vunnit på fordaffären, smidigare och roligare bilar med bättre kvalitet till ett lägre pris, precis som det skall var när företag går ihop eller köper upp varann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #48 skrivet: 21 oktober 2007, 12:00:13 »
Vem har pÃ¥stÃ¥tt att VOLVO nÃ¥gonsin har haft bra kvalitet.  ;)

Personligen så anser jag att volvo vunnit på fordaffären, smidigare och roligare bilar med bättre kvalitet till ett lägre pris, precis som det skall var när företag går ihop eller köper upp varann.

Kan sÃ¥ vara  :) Vad jag eg menar är, att idag är all tillverkning sÃ¥ globaliserad, att det inte finns mÃ¥nga produkter som kan sägas vara genuint ett lands produkt. SÃ¥ vem ska dÃ¥ beskyllas för bra eller dÃ¥lig kvalitet? Jag hävdar att det är att det är den som importerar/säljer en produkt, om det gäller en helt färdig vara. Eller den som beställer efter en viss kravspec Ã¥ sen lägger ut tillverkningen, Ã¥ därefter fÃ¥r varan tillverkad Ã¥ levererad helt enligt den. AlltsÃ¥ tycker jag det är helt fel att skylla pÃ¥ "Made in Land" som faktiskt bara betyder att varan är hopsatt där..., att fabriken finns där alltsÃ¥.

Visst, kineserna tillverkar överlägset mest usla varor i hela världen, men det är ju Importören som valt att sälja skiten här!!! Steget före, är bara det som alltid gäller inom handel, d.v.s tillgång å efterfrågan. Skulle ingen efterfråga dom usla produkterna, skulle dom heller aldrig tillverkas..., men den dagen lär aldrig komma. Det kommer alltid att finnas dom som i princip vill ha allt gratis, å dom kommer att köpa skiten, för att sen t.ex gnälla på att dom blivit lurade, eller skylla på ett lands usla produkter...

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #49 skrivet: 21 oktober 2007, 22:09:44 »
jag är ganska säker på om jag skulle speca en värmepump för tillverkning i kina så skulle den inte bli så mycket billigare, jag menar att dom kan inte sälja sakerna billigare än råvarupriserna eller ?
det dom tjänar på är att dom snålar in på material / tillverkningprocedur.
om jag specar att en växelventil ska hålla 100 000 växlingar och den bara håller 50 000 vems är felet ? vem ska ersätta att den byts ut ?
om kompressorn ska hålla i 50 000 timmar hur kan dom garantera det ? dom måste ju tillverka den och sedan köra långtidstester för att hitta dom svaga punkterna.
om jag specar 0.75 koppartråd till lindningen och får 0.73 vems fel ?
nej jag tror inte att det skiljer så mycket i pris om man jämför äpplen och äpplen, man måste skilja mellan produktionspris och det pris som du ser i affären.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #50 skrivet: 21 oktober 2007, 22:21:42 »
Svensk lön minst 350 sek/tim inkl allt + dyra omkostnader för lokaler m.m. Kinesisk lön några kronor om dan + låga omkostnader för allt. Inhemska råvaror till nästan allt, aluminium har dom t.ex börjat importera för första gången i år. Men såklart kommer det att snabbt bli dyrare i Kina, därför är man redan igång med att flytta produktion längre inåt landet i Kina, för att i nästa steg dra iväg till Vietnam. Sändes en väldigt intressant dokumentär om just det här på Tv:n, men fråga mig inte om kanal..., minns inte ens om det var nån svensk.

mvh humlan.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #51 skrivet: 22 oktober 2007, 12:44:15 »
jag är ganska säker på om jag skulle speca en värmepump för tillverkning i kina så skulle den inte bli så mycket billigare, jag menar att dom kan inte sälja sakerna billigare än råvarupriserna eller ?
det dom tjänar på är att dom snålar in på material / tillverkningprocedur.
om jag specar att en växelventil ska hålla 100 000 växlingar och den bara håller 50 000 vems är felet ? vem ska ersätta att den byts ut ?
om kompressorn ska hålla i 50 000 timmar hur kan dom garantera det ? dom måste ju tillverka den och sedan köra långtidstester för att hitta dom svaga punkterna.
om jag specar 0.75 koppartråd till lindningen och får 0.73 vems fel ?
nej jag tror inte att det skiljer så mycket i pris om man jämför äpplen och äpplen, man måste skilja mellan produktionspris och det pris som du ser i affären.
hej .
tror du att en fabrik i kina som tilverkat värme pumpar även tilverkar kompressorer o växel ventiler mm ??

nee sÃ¥ funkar det inte. dom köper allt enligt spec frÃ¥n tex matsumita  mm  olika grosister tilhanda hÃ¥ller prylarna o sedan monteras dessa ihop pÃ¥ fabriken.
på exakt samma sätt som det göres här hemma.
vÃ¥ra svenska  hhmm ja i alla fall fabriker fÃ¥r hem prylarna kompressorer förÃ¥ngare mm mm o sedan monteras dessa in i ett skÃ¥p som kan faktiskt vara made in sweden. men fÃ¥ innehÃ¥llande prylar kommer frÃ¥n sweden.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #52 skrivet: 22 oktober 2007, 17:44:41 »
kina har köpt mängder med skrot från sverige (inte bara här dom har rensat hela europa) dom sista åren så järnverken har haft brist på skrot, det är lite nu som dom har sett att dom köpt för mycket och exporterat tillbaka lite
om 1 man monterar ihop 1 värmepump om dan här i sverige med "importerade" delar så blir ju värmepumpen bara 8x350=2800:- dyrare här än i kina, materialkostnaden är ju densamma här i svedala som i kina om det är matsumita prylar.
jag menar kostar den 25 000 eller 27 800 är inte så stor skillnad eller?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #53 skrivet: 22 oktober 2007, 17:51:45 »
kina har köpt mängder med skrot från sverige (inte bara här dom har rensat hela europa) dom sista åren så järnverken har haft brist på skrot, det är lite nu som dom har sett att dom köpt för mycket och exporterat tillbaka lite
om 1 man monterar ihop 1 värmepump om dan här i sverige med "importerade" delar så blir ju värmepumpen bara 8x350=2800:- dyrare här än i kina, materialkostnaden är ju densamma här i svedala som i kina om det är matsumita prylar.
jag menar kostar den 25 000 eller 27 800 är inte så stor skillnad eller?

hmm får väl hålla med om detta !!
men varför tror du att det är på detta vis då ?? är det jag som är dum i skallen som inte lägger mig på samma nivå som de andra !!!
eller är det de andra som är för dyra ??  sug pÃ¥ den ett tag .

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #54 skrivet: 22 oktober 2007, 18:33:49 »
HaHa... *roflmao* Det blir en karamell som smakar olika (sött/suuurt) beroende pÃ¥ vilken sida man befinner sig.  Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #55 skrivet: 22 oktober 2007, 18:59:40 »
det är det som alltid varit ifrågasatt här i sverige varför kostar ett kylskåp 3500:- och en värmepump 40 000:- det är inte så stoooor skillnad !
men som vanligt är det efterfrågan / konkurrens som styr slutpriset, tillverkningspriset skiljer det inte på lika mycket.
om du tar in samma pumpar men har låga omkostnader inga säljkontor att täcka upp samt vill ha en rimlig förtjänst så kan du sälja pumpen betydligt billigare.
du har inga aktieägare att fixa utdelningar till eller som kräver ett TB på 30-50% mm.
jag byggde min egen värmepump betydligt bättre än serietillverkade, kunde lyxa till det med större plattisar, underkylare mm och den gick loss på 10-15 000
egen PLC-styrning så jag inte ligger i händerna på en tillverkare om jag vill ha en förändring på mjukvaran.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #56 skrivet: 23 oktober 2007, 07:51:10 »
En kommentar till, om vi endast talar om produktionskostnad:

Min ecoair har ett synglas inlött i maskinen. Det finns inte i de billiga. Kanske det inte behövs, men det höjer priset.

Kretskort sitter i en riktig elbox, det höjer definitivt livslängden!

Avfrostning sker med ett mekaniskt ur, kanske gammaldags men det höjer priset.

Fötterna är ställbara.

Det är lätt att öppna och inspektera kompressor, synglas med mer, det kanske är onödigt men det höjer priset.

OSV

Inte heller en kines skulle tillverka denna maskin speciellt mycket billigare om den skall vara likadan. Jag tycker snarare att det är konstigt att de sälj till konsument för drygt 30000

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #57 skrivet: 23 oktober 2007, 12:21:35 »
En kommentar till, om vi endast talar om produktionskostnad:

Min ecoair har ett synglas inlött i maskinen. Det finns inte i de billiga. Kanske det inte behövs, men det höjer priset.

Kretskort sitter i en riktig elbox, det höjer definitivt livslängden!

Avfrostning sker med ett mekaniskt ur, kanske gammaldags men det höjer priset.

Fötterna är ställbara.

Det är lätt att öppna och inspektera kompressor, synglas med mer, det kanske är onödigt men det höjer priset.

OSV

Inte heller en kines skulle tillverka denna maskin speciellt mycket billigare om den skall vara likadan. Jag tycker snarare att det är konstigt att de sälj till konsument för drygt 30000

kan du då förklara för mig !
om du plockar pÃ¥ prylar för  säj 5 000 kr hur i hvette kan det skilja såååå otroligt mycke.
är det meningen att dumma konsumenter skall betala dessa stora pris skilnader. jag har ganska koll på vad tillv kostnaderna är för övriga fabrikat o jag tycker det är skamligt.
visst dom har en bra suport i de flesta fall o den kostar en del. men vem betalar ett haveri efter 1 år ?? inte fabriken i alla fall utan det är oftast ett förs bolag där reparatören kan debitera full taxa. så denna suport o rep avd genererar oftast en vinst.

jag tror precis som du säger att tilverknings priset är desamma men inte ut till kund då är pålägget 500% minst.
är detta något som du tycker vi skall tycka är ok så får du själv stå för denna åsikt men jag håller inte med i alla fall.

krister.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #58 skrivet: 23 oktober 2007, 12:52:16 »
Visst är prispåslaget många gånger högt, men allvarligt, om det bara kostade 3000 kr mer att tillverka en värmepump i Sverige (som det påstås i denna tråd) varför skulle då någon komma på tanken att köpa sånt som är tillverkat i Kina?

När det gäller prispåslag på produkter är det nog också en viss skillnad om man som Greven1 bara köper och säljer (kräver inte så stora påslag) eller om man tillverkar själv.
För tillverkning krävs både ordentliga lokaler, många anställda, stor administration och en massa kringpersonal som alla kostar pengar.
Risken blir större och när man bedriver en verksamhet med stor risk brukar man också vilja ha en rejäl riskpremie (ränta på pengarna) = vinst.

Till syvende och sist är den stora frÃ¥gan vad kunden är beredd att betala, de som tar mindre än vad kunderna är beredda att lägga upp är nog faktiskt lite dumma.  ;)

Jag är i alla fall beredd att betala rätt bra för en produkt som är av god kvalitet, visst betalar jag gärna lite, men som sagt, vet jag att kvaliten är god lägger jag oftast på en slant i förhållande till det "billigaste som finns".

Om någon kan kombinera en erkänt god kvalitet med ett lågt pris så vore det därför den optimala produkten.
« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 12:54:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #59 skrivet: 23 oktober 2007, 14:09:04 »
Men nu tycker jag Ni gör allt väldigt krångligt. Det är ju hur enkelt som helst att se vad märkesvaror kostar i Kina resp Sverige. Numera finns möjlighet att handla direkt från Kina, mer eller mindre som från vilken butik som halst i t.ex Sverige. Å många ggr, inte alltid, så är det otroligt mycket billigare att köpa direkt från Kina, inkl alla påslag. Alltså nånstans på vägen blir dessa varor mycket dyrare, å den fördyringen antar jag följer sedvanlig prissättning. D.v.s priset har inget att göra med kostnad i tillverkning, utan grundas på hur mycket kunden är villig att betala i resp land. Prissättning av en vara är ju nåt av varenda säljare får lära sig, å tas ofta fram genom div undersökningar, som man sen utgår ifrån. Att det är så här, kan väl en av de senaste spelkonsollerna vara ett bra bevis på, där man endast efter nån månad sänkte priset så mycket att de första kunderna blev förbannade. Man hade alltså inte skött marknadsundersökningen, utan priset blev i början satt för högt, å den väntade försäljningen uteblev. Men stora marginaler gjorde att det inte var några problem att sänka priset. Å vinsten ökar tills man når kostnads-brytpunkten mellan antal sålda å antal tillverkade enheter..., över å under den, så förlorar man pengar.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!