Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hitta bra placering av inne/utedel  (läst 3477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hitta bra placering av inne/utedel
« skrivet: 14 september 2007, 10:23:07 »
Måste höra med er angående placering av luft-värmepump i vår 1-plansvilla på ca 130 kvm.
Gör av med ca 22000 kWh/år + 4-5 m3 ved. Huset har direktverkande el och är beläget 3 mil norr om Örnsköldsvik.

Samma hur jag vänder och vrider på problemet har jag svårt att hitta en bra lösning. Hade en installatör hos mig i våras och han föreslog att jag skulle sätta den ovanför entré dörren (2). Känner mig lite tveksam till den lösningen pga
1. Hallen är liten med en inte allt för bred portal mot köket. Är rädd att jag inte får ut värmen i huset.
2. Vi har vÃ¥rt sovrum direkt till höger och jag är rädd att det blir för varmt i det (vill ha svalt för att sova)  Sc:,h .

Funderar pÃ¥ att sätta den bredvid kaminen (1) sÃ¥ att den fÃ¥r blÃ¥sa in mot vardagsrummet som är vÃ¥rt mest energikrävande rum. Men det ställer till det med rördragningen istället. MÃ¥ste i sÃ¥ fall dra ledningarna upp genom taket och vidare genom min oinredda vind till  utedelen. Är det möjligt att dra ledningarna den vägen? Hur gör man dÃ¥ med kondensledningen? GÃ¥r den att plugga. Hur ser man till att man inte rÃ¥kar köra igÃ¥ng kyla av misstag? Kommer innedelen att ta skada av värmen frÃ¥n kaminen?

Har ganska låg takhöjd, 2,38m, så ovanför något fönster blir också för trångt.
Funderar ev. att ta bort väggen mellan matplatsen och allrummet.

Vad tror ni? NÃ¥gra andra alternativ?

Tacksam för svar!
Mvh David


Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #1 skrivet: 14 september 2007, 11:01:38 »
Hej davva68,

- vad är det för utbyggnad du har i hallen? Går den att ta bort? Om inte, så ser det lite väl smalt ut för en ytterdörrplacering. Då är nog alt. 1 att föredra, speciellt om du också tar bort väggen mellan matplatsen/allrummet.

Går det inte att ha rördragningen under taket, förbi sovrummet och ut till ytterdelen där du ritat in den?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #2 skrivet: 14 september 2007, 11:30:36 »
Hej

Jag skulle börja med att ta bort väggen mellan matplats och allrum som micra säger men även väggen mellan allrum och vardagsrum. Innedelen skulle då enligt mig kunna monteras ovan fönster i allrum om plats finns.

Mvh, snippe Thumbsup
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #3 skrivet: 14 september 2007, 12:01:52 »
Tack för svaren :)

Utbyggnaden i hallen är en liten toalett, så den måste nog vara kvar.

Du tänkte att jag ska dra ledningarna genom garderoberna i sovrummet eller?
Det skulle nog kunna gå, men det blir nog lättare att dra dem över vinden. Tänkte att man skulle kunna dra ledningarna in i garderoben bakom placering (1) och upp genom taket i den, då blir ledningarna dolda.
Kan man dra ledningarna sÃ¥ eller?  Sc:,h

Väggen mellan vardagsrummet och allrummet blir lite bökigare att bli av med för den är bärande, sÃ¥ den mÃ¥ste nog tyvärr vara kvar. Tyvärr har jag snÃ¥lt med utrymme ovanför fönstren ocksÃ¥  :-\ och jag tror frugan skulle protestera vilt om hon inte fÃ¥r ha nÃ¥gra gardinstänger.

Knepigt värre detta... huvuddunk

Hälsningar davva68

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #4 skrivet: 14 september 2007, 12:36:11 »
Jag är inte hemma på rördragningar, men min tanke var att dra rören inuti en vit plastkanal i överkant på hallväggen (mot sovrummet). Motiveringen är att jag tror det är bättre ju färre 90° vinklar man behöver göra på rören.

Jag skulle i nuläget förorda placering 1, -att du tar bort mellanväggen matrum/allrum, och varför inte dra rören genom/över garderoberna som du föreslår.

Någon av alla duktiga installatörer kan väl kommentera och lämna synpunkter på rördragningsproblematiken...

//Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #5 skrivet: 14 september 2007, 12:56:55 »
OK, Micra!   *roflmao*

Då tror jag att jag är med på vad du menar. Vi får väl se om det finns några installatörer här, som kan ge kommentarer på rördragningen.

Har även funderat på att sätta inne-delen under nåt fönster, men det är alltid en massa möbler ivägen.
Fler kommentarer/tips är alltid välkomna...

Mvh Davva68

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #6 skrivet: 14 september 2007, 14:47:23 »
Alt 1 förutsätter ju nästan att kaminen inte används för att värma med, eller att det finns en separat termostat i en fjärrkontroll som kan placeras en bit från kaminen eftersom den ju annars värmer upp för mycket i närheten av innedelen.
Vet inte om jag tolkar ritningen rätt men jag skulle ev försöka montera inne- och utedel på väggen längst "norrut" i riktning mot kaminen för att få cirkulation, och på så sätt kunna dra nytta av både LVP och kamin.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #7 skrivet: 14 september 2007, 22:51:41 »
Du tänker i vardagsrummet pÃ¥  bortre väggen eller?
Jag har funderat på den placeringen med, men dessvärre sitter jag och ser på TV mitt framför den placeringen. :-\

Jag vet riktigt om jag tänker rätt, men är det inte bra att pumpen stannar när jag eldar i kaminen? Kaminen är en plåtkamin som ger riktigt bra med värme när man eldar (värmer nog hela bostads-delen), dock kallnar den snabbt. Kanske har varit annat om jag haft en kamin som lagrar värmen länge.

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska göra.  Sc:,h

Mvh Davva68

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #8 skrivet: 17 september 2007, 11:31:44 »
Jo det är bra om pumpen inte behöver jobba när kaminen alstrar värme, dock så kan det vara så att pumpen känner av restvärmen ovanför kaminen och står still, fast det kan vara snorkallt i andra änden av rummet och pumpen skulle behöva gå för att få en jämn värme.
Det jag menade är att det kan bli så att om man monterar pumpen på ett ställe där den kan "luras" att tro att hela rummet är varmt och inte behöver värma, då har man ingen bra placering.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #9 skrivet: 17 september 2007, 19:50:24 »
Det finns även pumpar som kan "kombineras" i sina inställningar med närheten av t.ex. en kamin, och då enbart arbeta utifrån ett fläktalternativ, d.v.s. den "vispar" bara ut den av kaminen uppvärmda luften...

//MICRA
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #10 skrivet: 17 september 2007, 21:27:08 »
OK, dÃ¥ är jag med!  :)

tack för svaren!

Det finns inbyggd fläkt i kaminen som jag brukar använda när jag eldar, samt en tak-fläkt i rummet, så jag får riktigt bra spridning av värmen i huset. Kaminen kyls också av väldigt snabbt pga inbyggda fläkt i den.

Är det någon som vet en bra pump som fläkten kan köras oberoende av temperaturen.. Vore kanske dumt att köpa en modell som inte klarar detta.

Kanske man ska kontakta fler installatörer och få mer kött på benen. I alla fall om min rör-dragning över huvud taget kommer att fungera. Sc:,h

//Davva






Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hitta bra placering av inne/utedel
« Svar #11 skrivet: 18 september 2007, 07:01:03 »
"Fläkt-funktionen" finns nog hos flera fabrikat, bl.a. Toshiba och Sanyo, men du får kolla på den modell du tänker köpa. Har för mig att även Panasonic har modeller med denna funktion, tror att det är HE-versionen, men jag är inte säker...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!