0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDen får ju jätte bra resultat enligt finska VTT's rapporter. Det är för övrigt FR som testas men vid -20ºC ligger cop på ca 2 och vid -25ºC ca 1.4 vilket jag tycker är BRA. Det kanske inte är så stor skillnad mot GHR men den kanske levererar lite till.Om man jämför denna maskin med tex Panasonic EKEB som levererar cop 2 vid -7ºC enligt VTT.Mvh, snippe Thumbsup
Citat från: snippe skrivet 13 september 2007, 21:54:20HejDen får ju jätte bra resultat enligt finska VTT's rapporter. Det är för övrigt FR som testas men vid -20ºC ligger cop på ca 2 och vid -25ºC ca 1.4 vilket jag tycker är BRA. Det kanske inte är så stor skillnad mot GHR men den kanske levererar lite till.Om man jämför denna maskin med tex Panasonic EKEB som levererar cop 2 vid -7ºC enligt VTT.Mvh, snippe ThumbsupHej Snippe! Mkt märkligt, enligt Råd & Röns test av Panasonic E9EKEB från juli 2006 så har E9EKEB ett copvärde på 3,2 vid -7 ºC, och cop 2,4 vid -15 ºC, så här finns det nog en liten hund begraven tror jag bestämt.http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr%208/060816_kompl_3_luftluftvarmepump_a.pdfMvh Raffen.
men avfrotningen på en luft/luft-värmepump är ju den klart avgörande skillnaden (förutom köldmediat) mellan olika värmepumpar, i de bättre värmepumparna är konstruktionen i övrigt i princip identisk.