0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huset är i 2 plan och på ca 200m2 i Skåne. Förbrukning ca 40kWh/år.
CiteraHuset är i 2 plan och på ca 200m2 i Skåne. Förbrukning ca 40kWh/år.Värmepump? En glödlampa borde väl räcka
Citat från: sebbe skrivet 12 september 2007, 20:17:30CiteraHuset är i 2 plan och på ca 200m2 i Skåne. Förbrukning ca 40kWh/år.Värmepump? En glödlampa borde väl räcka Det räcker inte ens att jag ställer mig själv före 'kWh', det fattas 3 nollor. Jag ändrar
Professorn,Vad tror du om att placera innerdelen i det andra allrummet i stället? Då får du värmespridningen inåt huset, och bör även nå till övriga rum lite bättre. Vidare slipper du montering på en innervägg som dessutom skiljer till ett sovrum (mindre bra ljudmässigt)!
40000kWh på ett år, i Skåne där det nästan råder medelhavsklimat?
Man skulle kunna tilläggsisolera snedtaken och vinden men det betyder i så fall stora ingrepp att man måste få till en ordentlig fuktspärr överallt.
?Jag tycker lösningen som du visar i den andra tråden verkar vettig, ifall det går att ta hål på väggen mellan kök och allrum.
Luft/vatten är inte att tänka på om vi inte byter till större element och får ner framledningstemperaturen.
Spontant känns det som det är här du har lösningen. Med en för brukning på 40 000 kWh så tycker jag att du inte har råd att INTE göra en ordentlig investering. Byt till bättre radiatorer alt. fläktkonvektorer och installera en VP som kan utnyttja det vattenburna systemet.
Länken i föregånde inlägg, sidan 3 "Se först över ditt hus!". Håller med till 100%.Nån skrev nåt roligt i en annan tråd. "Tapetserade renstängsel".