0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du borde ta en allvarlig funderare på att byta pannan mot berg/jordvärme eller luft/vatten + elpanna.Vad man skall välja beror lite på vart i landet ni bor. Storleken på VP bör ligga runt 7 - 8 kW.MVH // Rolle
Hej,Min CTC-Total från -87 åker ut i helgen.In kommer en Berg värmepump istället.Jag var inne på samma funderingar som dig och pratade en del med några på CTC och fick lite tips av dem hur man kunde göra. Det vi kom fram till var att på min panna kunde man i princip bara göra värmevatten med L/V-pumpen och endast förvärma varmvattnet. Detta fick man sedan värma ytterligare i en separat El-beredare så man fick bra temp på varmvattnet. Det var lite annat också men i och med att jag har golvvärme och kan utnyttja en låg temperatur på värmebäraren fick jag värma en hel del med ren el.Investeringskostnaden blir ju mycket lägre om man kompletterar med L/V-pump men likaså det du sparar/år.Min granne har dock gjort det som du funderar på och är väldigt nöjd. Han har ingen CTC men principen är väl den samma på hans system som på ditt./Edvard.