0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej OBD.Lite nyfiken bara....tror du att du sparade mer än din granne (han med Mitsubishin utan is under utedelen) ?MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 13 september 2007, 17:29:13Hej OBD.Lite nyfiken bara....tror du att du sparade mer än din granne (han med Mitsubishin utan is under utedelen) ?MVH/GanoJag återkommer nästa vecka. Grannen är på väg till Gbg och återkommer på söndag kväll.Han är nu inne på andra året. Första året sparade han c:a 5000 kWh.Ska bli intressant att höra hur mycket han sparade det senaste året./ BertilHej Gano,(elitab, ursäkta trådkapningen)Grannen kom just in med ett papper i handen. Han hade kollat sina avläsningar men var själv tveksam om han läst korrekt. 10 sep 2006 - 10 sep 2007 låg han på totalt drygt 15000 kWh. Det är ju ungefär detsamma som jag ligger på. MEN, han låg betydligt högre tidigare än vad jag gjorde, och om siffrorna är korrekta så har han nu en totalförbrukning som är ungefär 10000 kWh lägre än innan han installerade pumpen. Han hade svårt att tro det själv och skulle kontrollera en gång till. Han har dock gjort en förändring i drifthänseende. Från att ha kört manuellt på lägsta eller näst lägsta fläkthastigheten gick han förra året över till att köra med automatisk reglering av fläkthastigheten. Det kan ju ha en viss betydelse, men en besparing på 10000 kWh gör mig grön av avund Nej, faktiskt inte. Om hans avläsningar är korrekta, så kan ju den stora besparingen till viss del bero på att han sänkt innetemperaturen något. Han sade att de normalt har ganska varmt inne. Vi får se om han kommer tillbaka med ändrade värden, men som det ser ut nu verkar det inte ha varit någon nackdel med avsaknaden av is under utedelen.Mvh / Bertil
Citat från: OBD skrivet 13 september 2007, 20:11:46Citat från: Gano skrivet 13 september 2007, 17:29:13Hej OBD.Lite nyfiken bara....tror du att du sparade mer än din granne (han med Mitsubishin utan is under utedelen) ?MVH/GanoJag återkommer nästa vecka. Grannen är på väg till Gbg och återkommer på söndag kväll.Han är nu inne på andra året. Första året sparade han c:a 5000 kWh.Ska bli intressant att höra hur mycket han sparade det senaste året./ BertilHej Gano,(elitab, ursäkta trådkapningen)Grannen kom just in med ett papper i handen. Han hade kollat sina avläsningar men var själv tveksam om han läst korrekt. 10 sep 2006 - 10 sep 2007 låg han på totalt drygt 15000 kWh. Det är ju ungefär detsamma som jag ligger på. MEN, han låg betydligt högre tidigare än vad jag gjorde, och om siffrorna är korrekta så har han nu en totalförbrukning som är ungefär 10000 kWh lägre än innan han installerade pumpen. Han hade svårt att tro det själv och skulle kontrollera en gång till. Han har dock gjort en förändring i drifthänseende. Från att ha kört manuellt på lägsta eller näst lägsta fläkthastigheten gick han förra året över till att köra med automatisk reglering av fläkthastigheten. Det kan ju ha en viss betydelse, men en besparing på 10000 kWh gör mig grön av avund Nej, faktiskt inte. Om hans avläsningar är korrekta, så kan ju den stora besparingen till viss del bero på att han sänkt innetemperaturen något. Han sade att de normalt har ganska varmt inne. Vi får se om han kommer tillbaka med ändrade värden, men som det ser ut nu verkar det inte ha varit någon nackdel med avsaknaden av is under utedelen.Mvh / Bertil
Hej D_Sundsvall,Du har så rätt. Det är därför jag påpekade att TROTS att vi har en bättre värmekomfort än tidigare så sparar vi c:a 7500 kWh. Jag tycker det är ganska bra.Jag har aldrig kört pumpen på annat än värmeläge.Mvh / Bertil