Pade !
Man kan mycket lätt gräve ner sig i en massa tekniska data som kanske i det stora hela inte blir till så mycket hjälp ändå. Vill du få en bra sammanställning av olika data för olika pumpar som testats av statens provningsanstallt så gå till
www.stem.se och sedan blir du hänvisad vidare. Där kan du frossa i en massa siffror som jag förstår att du efterfrågar, men handen på hjärtat så skulle jag vilja råda dig till följande:
- Välj pump från de etablerade märkena på marknaden som t.ex. Toshiba, Panasonic, Mitsubishi, Sanyo etc etc
- Köp inte billigt dyrt utan vänd dig till lokalt etablerat kyl- och värmeföretag som på ett proffsigt sätt kan lotsa dig vidare.
- Prestandan som t.ex. COP-tal mellan de olika större tillverkarna är i många fall förhållandevis rätt liten och i många fall obefintlig.
- Dagens maskiner från de större etablerade tillverkarna är bra och du sparar bra med energi med samtliga av dem.
- Fastnar du för någon speciellt fabrikat, be att få besöka någon referensanläggning där maskinen är installerad och bilda dig en egen uppfattning om t.ex. ljudnivå/ljudkaraktär innedel. Fråga hur ägaren uppfattat maskinen och om de är nöjda och om det är något de skulle göra annorlunda om de skulle välja maskin idag.
Lycka till och "försök se skogen trots alla träden", om du fattar vad jag menar med denna ganska dåliga liknelse.....