Tjabba
Jag har ett hus i norrbottens inland med en panna som jag kan elda både pellets, ved och EL i och det fungerar alldeles utmärkt MEN mina funderingar är:
Då jag tänkte köra pellets primärt och ved då jag har tid (helger osv.) och elpatronerna skall bara användas när pelletsbrännaren stannar av någon anledning.
När jag körde igång pelletsen (hade bara kört på EL tidigare ,38000Kwh ) så törs man gambla lite med vad för slags el-abbonemang man tar (mitt följer nordpools spot pris + 3öre)
Jag menar att om elen är dyr så kan man köra mer ved/pellets och när den är "billigare" så styr man om till mer el.
Då elen är "billigare" så får man ännu billigare värme om man skulle köra med värmepump och så flyttar man fram tröskeln till vars man startar upp pelletspannan.
Jag vet att en L/V hade varit den mest optimala att docka med min panna men om man ser till investeringskostnaden så tror jag inget slår en L/L värmepump dessutom har man en backup.
Varmvatten tillverkar jag i pannan men jag har även en elberedare som jag använder på sommaren när pannan är avstängd.
När det är kallare än 15- 20 minus så kör man med ved/pellets nästan oavsett elpris pga begränsningar i värmepumpen.
Den värmepumpen jag funderade på var en Fujitsu Nocria 14 eller 18 just för att dom har fått bra kritik och dom har en kraftig fläkt
Har även en braskamin i vardagsrummet som jag tror skulle fungera bättre med en L/L pump för att den får luften att blåsas runt bättre i huset.
Hade tänkt att skapa ett excelark som hämtar in nuv. pris på pellets och el och räknar ut värmepriset mha pannans verkningsgrad mm och då skall man se vad som är billigast att köra med.
Kom med synpunkter på mitt resonemang.
Vad vet man kanske man inte får köra alls med pannan om man skaffar en värmepump
//Stefan