Ställer denna fråga då jag undrar om det finns alternativa matrial till isolerade kopparrör vid bl.a knöliga ledningsdragningar. Har bl.a tittat på polyamid som är speccad från 55-91 bar och som ska klara -40 ºC till +100 ºC, men jag tror att det är högre kyla än -40 ºC när L/L går i defroster-mode, vad säger experterna här ?
Länk till en tillverkare för data:
http://www.specmacomponent.se/images/public/PDF/%C3%96versikt_Pneumatikr%C3%B6r.pdf
Har läst en hel del materialvetenskap och min åsikt är att plaster ska man aldrig lita på.
En monomer till polymer reaktion är, i den bästa av världar, styrd så att slutresultatet (plast) blir vad man tänkt sig. Nu har man alltid problemet med restmonomerer och vad dessa kan ha för sig.
Att sedan reaktionerna inte blir domsamma från gång till gång är också någonting att ta hänsyn till.
Vad gäller metaller VET vi att dessa har olika reaktioner vid olika temperaturer och vi VET alltid hur dom reagerar.
Med plaster så gissar vi.
I bland funkar det och ibland inte.
I dag har man lärt sig att styra polymeriseringsprocesserna bra, men full koll har man inte!
När du böjer ledningen, får den spänningar? Hur verkar dessa spänningar vid -30 grader? Blir materialet sprött, segt eller?
?
Jag skulle absolut välja kopparrör, knöligt eller ej!
Metaller vet vi vid varje temperatur och böjningsgrad exakt hur dom beter sig.