0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En billigare variant är att ta en gammal VV-beredare.Jag tog min gamla VVB, rengjorde den och isolerade den lite extra. Fungerar perfekt.
Har läst en del om att använda en gammal VVB. Det verkar vara ett vanligt problem att anslutningarna går ner i liten dimension inuti själva beredaren? Är det svårt att byta ut anslutningarna? Har ej tillgång till svets och har väldigt dåligt med andra metallbearbetningsmöjligheter. Hur byter man ut anslutningarna på enklast möjliga sätt?
Ofta är anslutningarna kraftigt strypta, ilbland ner till ca 8 mm. En del VVB har en offeranod och den sitter vanligen i en rörgänga 20 (24 mm invändigt) och den tar man bort och ersätter med en övergång till koppar 22 mm (knappt 40:- på Rinkaby). Har beredaren en vanlig elpatron (insticks-) och inte värmesköldar, kan man ta bort den och ibland ordna en andra anslutning den vägen. Det kan krävas en mindre svets (t ex svetsa fast en lämplig muff) men det kan man nog få hjälp med. Om man gör detta är det viktigt att en svetsbar kvalitet på muffen väljs.
Citat från: Gla skrivet 03 september 2007, 13:32:07En billigare variant är att ta en gammal VV-beredare.Jag tog min gamla VVB, rengjorde den och isolerade den lite extra. Fungerar perfekt.Har läst en del om att använda en gammal VVB. Det verkar vara ett vanligt problem att anslutningarna går ner i liten dimension inuti själva beredaren? Är det svårt att byta ut anslutningarna? Har ej tillgång till svets och har väldigt dåligt med andra metallbearbetningsmöjligheter. Hur byter man ut anslutningarna på enklast möjliga sätt?
Måste man svetsa med en TIG svets då eller vad? (Svärfar har en MIG tror jag) Hur vet jag om det är svetsbar kvalité på muffen? Har hittat en begagnad 195 liters VVB för 500 kr och funderar på att starta ett till projekt.