0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1, Är luft/vatten bästa val för oss? Låg framledning verkar vi ju ha vilket borde ge bra ekonomi, hög COP?2, Behövs nytt tryckkärl + cirkulationspump när de endast är 10 år? Eller är det gammalt?3, CTC verkar kunna kompletteras med solvärme. Kan det vara bra vid senare tillfälle?4, Dimensioneringen verkar vara så olika? Vem har träffat mest rätt? Priserna skiljer ju också hela 47%? Vad är det för mening att ha luft/vatten om det skall kosta 144.000 kr? 5, Anledningen till luft/vatten var att få ner kostnaderna. Här i Sthlm verkar priserna ligga högre än vad jag sett på andras offerter i forumet. Tips på hur kan vi få ner kostnaderna? 6, Har en bekant som är röris. Blir det problem om man inte har certifierade installatörer?7, Har ingen info om Daikin. Är det nåt att ha? Finns någon annan som är värd att titta på? 8, Räcker varmvatten produktionen? Vilken effekt bör vi ha?9, Samtliga säljare förvånade över vår låga oljeförbrukning så även vi. Hur kan vi förbruka endast 3 kbm med dålig brännare på vår yta? Bra isolerat? Bra element? Huset byggt av gammal byggingenjör! Räknar dock med större förbrukning då inredningsjobbet i nedre plan är klart, dvs. med högre komfortvärme där.10, Om man vill ha ner ljudnivån vilket är bästa val?
7, Har ingen info om Daikin. Är det nåt att ha? Finns någon annan som är värd att titta på?
Hej igen och tack för svar!Lexus: Har laddat ner info från Daikin och skall mysläsa ikväll! Bra info där! Skall se vilken utrustning vi behöver och vad priserna ligger på! Eller har du tips på utrustning för oss enligt tidigare specifikation? Vet du om de säljs via nätet eller gäller certifierade återförsäljare? Kan tänka mig att välja certifierad säljare (som är rutinerade på produkten) också men inte om priset är ocker. Många bäckar små....ROLPeR: 1, Vi har nog släppt bergvärme och investeringar i 150.000 kr klassen. Vi vill pressa ner priset i klassen under 100.000 kr. Om CTC paketet kostar 60.000 kr skall det verkligen behöva kosta 40.000 kr för övrigt när det troligen går att fixa över dagen, har jag fel eller? Borde inte 80.000 kr räcka, då är jag i så fall halvvägs i pris jmf bergvärme och får en ok avbetalningstid.2, Kollade det, det verkar vara säkrast och köra nya fräscha grejer eftersom det var lågt pris.3, Solvärme var bara en idé som känns miljövänlig men återbetalar sig nog inte så snabbt!4, På tal om dimensioneringen, vad bör vi ha för effekt? De har erbjudit så olika?5, Hyfsat händig men trött, vill nog ha hjälp. Såg att VTR sålde CTC (107) för under 60.000 kr. 10, Återkopplar om ljudnivån. Jobbar själv med kök så det här med fläktar och ljud kommer ofta upp. Lite orolig för att t.ex. CTC 107 skall låta för mycket, den är högre än IVT och Thermia men det är marginellt! De skriver själv att det är ett vinande ljud. Har någon en uppfattning om detta? Har förstått att vår låga framledningstemp troligen kommer att göra att ljudet är lägre, eller hur? Pumpen placeras dock på gavel av hus inte i anslutning till altanen på baksidan.Tack och bock för era inlägg!PlantagePedro