0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I jakten efter L/V-VP har CTC faktiskt kommit fram som en genomtänkt lösning, förutom vad gäller VVB.Uppskattat ligger vi på 30 MWh/år i uppvärming idag, varför en EcoAir 107 verkar rekommenderas enligt broschyren. Som komplement en extern VVB i stil med Nibe Eminent 100 (väggmonterad för oss som har ont om golvplats).Den externa VVB skulle då alltid kunna stå på 60 grader, året runt. Och med lite manuella justeringar på EcoEl borde en bra årsverkningsgrad kunna uppnås med panntemp enligt nedan:Vinter: 40-45 grader (eller vad som är rimligt, framledning golvvärmen är sällan över 35 grader)Vår/höst: 50 graderSommar: 55-60 graderMed detta upplägg känns det som om det går att uppnå en hög årsverkningsgrad och samtidigt, genom att använda relativt stor tempdiff på till/frånslag kunna undvika ideliga stopp/start på sommaren.Då kommer novisfrågan: har jag fattat allting rätt? Annars fallerar ju hela idén...
Citat från: Värmeslösaren skrivet 02 september 2007, 09:23:28I jakten efter L/V-VP har CTC faktiskt kommit fram som en genomtänkt lösning, förutom vad gäller VVB.Uppskattat ligger vi på 30 MWh/år i uppvärming idag, varför en EcoAir 107 verkar rekommenderas enligt broschyren. Som komplement en extern VVB i stil med Nibe Eminent 100 (väggmonterad för oss som har ont om golvplats).Den externa VVB skulle då alltid kunna stå på 60 grader, året runt. Och med lite manuella justeringar på EcoEl borde en bra årsverkningsgrad kunna uppnås med panntemp enligt nedan:Vinter: 40-45 grader (eller vad som är rimligt, framledning golvvärmen är sällan över 35 grader)Vår/höst: 50 graderSommar: 55-60 graderMed detta upplägg känns det som om det går att uppnå en hög årsverkningsgrad och samtidigt, genom att använda relativt stor tempdiff på till/frånslag kunna undvika ideliga stopp/start på sommaren.Då kommer novisfrågan: har jag fattat allting rätt? Annars fallerar ju hela idén...Javisst går det att få till dessa värden men du måste skruva både på värmepump och panndel(elpatron).Om det sedan är det mest effektiva sättet är jag tveksam till. Om du skall över 50 ºC på panndelen så innebär det eltillskott. Istället för att tillverka VV i en separat beredare så tycker jag att du skall låta EcoEl göra det med sina 9 kW.MVH // Rolle
Jag skulle nog ställa ner panntemp till kanske 40 ºC året runt om varmvattnet räcker. Om framledningskurvan vill ha varmare än vad panntemp står inställd på så ökas panntemp tillfälligt ändå. Möjligen skull man kunna ha lite varmare i pannan då den går på sommardrift, om du inte har värme på golvet på sommaren också, då finns det egentligen ingen orsak att skruva upp panntemp.
Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall.
CiteraÖver 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.MVH // Rolle
Då är jag med, EcoAir kör ju faktiskt bara upp till 55ºC när exempelvis IVT's Optima kör 65ºC har jag insett nu. Så 55-60ºC i nedre delen är helt enkelt "out-of range" för EcoAir även om det är 15 plusgrader ute. Sämre än jag trodde faktiskt, men i praktiken inget problem eftersom 50ºC också är tillräckligt med lite toppning i den externa VVB.Att skruva upp panntempen på sommaren var mest tänkt som att utnyttja att det är varmare ute och låta VP jobba lite mer för VV-värmning då.
Hallå ett par snabba förklaringar: 1 i sommarläge så fullkondenserar värmepumpen hela sommaren alltså den värmer upp pannan till 55 grader varje gångså att sätta en 100 l beredare för at ha extra varmvatten på sommaren ser iaf jag som ganska ogenomtänkt, min pump har gått hela sommaren mellan 1-2 driftimmar per dag för att tillverka varmvatten......sen för att få extra varmvaten på vintern så är det ju bara att programera extra varmvatten så får du ju det............jag tycker såhär har du inget hörnbadkar så klarar du dig mycket bra utan extern beredare.......
Citat från: ROLPeR skrivet 02 september 2007, 12:21:40CiteraÖver 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.MVH // RolleDå tappvarmvatten i moderna småhus kan stå för upp till 65% av årsmedelförbrukningen skalldetta alltid tas med i beräkningen vid val av VP. tre tonårsbarn kan duscha bort en förmögenhet i el