Eftersom jag blivit så otroligt nöjd med min placering så tänkte jag följa upp med hur det blev.
Jag placerade till slut innerdelen enligt skissen nedan. D.v.s. ovanför en innerdörr och med ut-blåset riktat rakt nedåt och lite bakåt så att varmluften skickas kanske 10 cm bakom tröskeln.
Luften roterar jättebra runt hela huset. Jag får dock en liten värmeficka i hallen, men eftersom barnens kläder torkar mycket bättre då så tycker jag inte att det gör något. Det känns bättre att få värme-turbo i det rummet än i något annat.
Orginalplanen var annars att såga hål i väggen ovanför innerdelen (har kanske 50 cm i höjt till det) och bygga en liten låda ovanför innerdalen så att luftintaget skulle tvingas tas från hallen medans den varma luften skulle spridas rakt ut i lekrummet. Nu vad det dock så att någon klåfingrig gäst (vet fortfarande inte vem
) inte kunde hålla fingrarna i styr utan vinklade manuellt ner luftvingen (förmodligen inte riktigt så långt som 90 rader nedåt, men jag tror att pumpen sedan justerade ned resten i tron att det skulle bli 45 graders lutning). Eftersom pumpen var ny-installerad och jag loggade antalet kWh per dygn upptäckte jag att energiförbrukningen till pumpen fördubblades samtidigt som den totala energiförbrukningen minskade eftersom radiatorerna inte behövde hjälpa till lika mycket.
Jag vet att COP pumpens kapacitet kanske minska något p.g.a. ett lite högre luftmotstånd genom innerdelen, men vad gör väl det då husets totala COP-värde ändå ökat eftersom elradiatorerna
i alla rum inte behöver hjälpa till lika mycket. Vintern får väl avgöra om det fungerar fullt ut även i stäng kyla men jag ser inte varför det skulle vara några problem. Så här i efterhand så kanske jag skulle installerat en större pump eftersom den faktiskt får värma en större luftmängd än vad jag räknat med, men jag är ändå väldigt nöjd.