Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?  (läst 4081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« skrivet: 01 september 2007, 22:20:38 »
Hej, jag bor i ett 2-plans sekeslskiftshus med murstock i mitten. Jag tänkte i samband med installation av LLVP få rotation på luften i hela undervåningen genom att placera innerdelen i hallen och blåsa luften in i vardagsrummet. Tanken är att det ska uppstå ett undertryck i hallen och ett övertryck i vardagsrummet och att luften därmed ska rotera runt murstocken på hela undervåningen och helst också att det kommer upp lite på övervåningen.

Är jag rätt ute eller???

Har tittat på panasonic XE, men vad jag förstått så kommer man inte att kunna ställa in den så att fläkten alltid går på tomvarv varesig det behövs värmetillskott eller inte. Någon som har moddat???
 
Om man nu skulle hitta en VP som har tomgång, vore det ändå bättre att också installera en luftförflyttare samtidigt.
« Senast ändrad: 02 september 2007, 08:16:48 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2007, 20:02:14 »
Min erfarenhet av sekel skifts hus är just att dom ser nästa alla ut på det sättet på undervåningen.
problemet är att det ofta är väldigt högt upp till tak från dörrkarmarna samt att dörr hålen är relativt små.
Jag brukar montera på det sättet att du sätter inner delen i något av rummen brevid hallen riktat inåt (dvs uppåt enl din ritning).
brukar gå bra att få ett flöde runt alla rum.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2007, 20:04:12 »
Vet ju inte vad det är för typ av rum men det rummet kaminen sitter i på samma vägg som ytterdörren så sprider du ju ut värmen från kaminen också
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2007, 22:44:06 »
Vad tror ni om att placera den enligt bilden nedan?

Kan man förstärka rotationseffekten genom att bygga in insuget på innerdelen och genom en kanal leda luften från hallen och kanske t.o.m hallens golv
Eller är det så att innerdeles funktion/prestanda påverkas av motståndet på insugsluften. Tanken jag hade med att ta luften från golvet i hallen var dels att skapa rotation på nedervåningen, men också att förstärka luftväxlingen av kall och varm luft till övervåningen genom att underlätta för den kalla luften att "rinna" nedför trappen.

Eller skulle man placera innerdelen i rummet till vänster om hallen och kompletera med en kanalfläkt som leder varm luft från taket i rummet till höger till golvet i hallen?
« Senast ändrad: 15 september 2007, 23:03:30 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 20:03:42 »
t va så min tanke va iallafall
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering i hus med murstock i mitten och braskamin?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2008, 21:13:26 »
Eftersom jag blivit så otroligt nöjd med min placering så tänkte jag följa upp med hur det blev.

Jag placerade till slut innerdelen enligt skissen nedan. D.v.s. ovanför en innerdörr och med ut-blåset riktat rakt nedåt och lite bakåt så att varmluften skickas kanske 10 cm bakom tröskeln.

Luften roterar jättebra runt hela huset. Jag får dock en liten värmeficka i hallen, men eftersom barnens kläder torkar mycket bättre då så tycker jag inte att det gör något. Det känns bättre att få värme-turbo i det rummet än i något annat.

Orginalplanen var annars att såga hål i väggen ovanför innerdelen (har kanske 50 cm i höjt till det) och bygga en liten låda ovanför innerdalen så att luftintaget skulle tvingas tas från hallen medans den varma luften skulle spridas rakt ut i lekrummet. Nu vad det dock så att någon klåfingrig gäst (vet fortfarande inte vem knUp) inte kunde hålla fingrarna i styr utan vinklade manuellt ner luftvingen (förmodligen inte riktigt så långt som 90 rader nedåt, men jag tror att pumpen sedan justerade ned resten i tron att det skulle bli 45 graders lutning). Eftersom pumpen var ny-installerad och jag loggade antalet kWh per dygn upptäckte jag att energiförbrukningen till pumpen fördubblades samtidigt som den totala energiförbrukningen minskade eftersom radiatorerna inte behövde hjälpa till lika mycket.

Jag vet att COP pumpens kapacitet kanske minska något p.g.a. ett lite högre luftmotstånd genom innerdelen, men vad gör väl det då husets totala COP-värde ändå ökat eftersom elradiatorerna i alla rum inte behöver hjälpa till lika mycket. Vintern får väl avgöra om det fungerar fullt ut även i stäng kyla men jag ser inte varför det skulle vara några problem. Så här i efterhand så kanske jag skulle installerat en större pump eftersom den faktiskt får värma en större luftmängd än vad jag räknat med, men jag är ändå väldigt nöjd.
« Senast ändrad: 04 november 2008, 21:15:39 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!