0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min tanke var att använda en omvandlare från 12v till 230v.Ett bilbatteri som kopplar in omvandlaren automatiskt,och börjar driva en utav cirkpumparna.Detta bör förlänga tiden för sönderfrysningen avsevärt.Det är säkert någon som har kommit på iden och har löst detta.Jag är ingen elektriker, men någon kanske har en ritning eller tips på denna lösning.Vilket material behövs?Vilken pump skall kopplas in?Skall man stänga några kranar?Har ännu inte haft så långa strömavbrått, däremot många...Tänkte inte vänta tills det är för sent.
Jag skaffade en billig bensingenerator. Vid strömavbrott kopplar jag bort huset från elnätet och kopplar in generatorn. En 2.5kW generator räcker till kökets varmvattenberedare, tv, dator, belysning och cirkulationspump. Ifall kökets vvb kopplas ur kan jag köra en fas på elpannan.VIKTIGT: när man kör så här är det livsviktigt att ingen ström matas bakvägen till elnätet från generator eller ups. Elbolagets killar kan hålla på med servicearbete, och de utsätts för fara ifall linjen blir spänningsförande.
köp en telefon uppringare. En sån man brukar ha på huslarm som du sen kopplar en termostat till. när tempen sjunker ringer den din mobil. Sen skickar du hem nån som kan elda tappa den på vatten OSV
En ide om någon vill räkna på om den är tekniskt realistisk.Ett eller flera bilbatterier och en solcellspanel samt reglerutrustning för att ladda batterierna.MVH // Rolle
För visst måste detta gå på ev försäkring?