Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Räcker luftmängden för CE50?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Räcker luftmängden för CE50? (läst 3233 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JGA
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
JGA
«
skrivet:
31 augusti 2007, 22:07:39 »
Citera
Hej!
Försöker få svar på en fråga här, där så många verkar vilja dela med sig av sin kompetens.
Mitt problem är följande: en enplansvilla på 115 m2 som värms med en el-panna och vattenburet radiatorsystem. En 25 år gammal Elektrostandard 250 flvp för tapp-värmevattnet. Värmepumpsfunktionen gav upp i veckan och jag kan enbart värma vattnet om jag slår på eltillskottet.
Mao så måste jag göra en nyinvestering och jag har tänkt mig att skaffa en ny flvp för både tapp-värmevattnet och uppvärmningen.
Jag har haft två installatörer på besök i veckan och den ena vill sälja mig en IVT 490 och den andra en CZ CE50. Jag är lockad av den högre effekten hos CZ CE50, men jag är orolig att jag kommer få alldeles för hög luftomsättning i mitt lilla hus. Om jag förstått allt rätt så kräver den minst 150 m3/ timme. Mitt hus kommer i så fall att byta all luft på 1.5 timme. Jag är rädd för att det kommer bli väldigt dragit och kallras från tilluftsdonen som är placerade upptill i fönsterkarmarna. IVTn kräver inte lika mycket luft vad jag har kunnat läsa mig till.
Är min oro obefogad eller har jag råkat ut för en installatör som inte riktigt har koll?
MVH// J
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
SV: Räcker luftmängden för CE50?
«
Svar #1 skrivet:
01 september 2007, 09:56:58 »
Citera
Hej. Jag är av samma åsikt som de du pratat med, men kasta inte inte in handuken för det om det är en ce50 du vill ha. Jag ser inget hinder i att du tar en del av luften till vp från uteluften, såvida inte ce50 har en undre gräns för temp in. Tvärtom skulle det öka effekten. Du skulle i princip kunna ge den 300m3 blandad luft med bibehållen ventilation på 100m3, en kombinerad flvp och lvpv hade det blivit. Jag har haft lite tankar om detta tidigare men då med reglermotor och styrteknik, men då ditt ventillationsbehov ständigt är så litet blir det overkill. Ett grenrör och ställbart tilluftsdon ut i det fria borde göra jobbet.
«
Senast ändrad: 01 september 2007, 10:42:23 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
01 september 2007, 10:45:19 »
Citera
Ring och fråga hos tillverkaren om det går att köra med "för lågt" flöde, jag kan inte se att det skulle vara ett problem, värmepumpen är ju inverterstyrd och reglerar varvtalet efter värmebehovet och frånluftstemperaturen efter förångaren.
Kör du lågt flöde så bör det enda resutltatet bli att kompressorn aldrig varvar upp för fullt, lite lägre verkningsgrad kan du också få om du inte kompletterar med ett extra luftintag utifrån enligt HPLP:s förslag.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #3 skrivet:
01 september 2007, 13:54:40 »
Citera
Jo , detta är en mycket intressant fråga för de (oss) som har hus i denna storleksklass , alltså om ce50 är lämplig i hus på 80-130 kvm ?
Själv tror jag nogatt det borde funkka bra med 115kvm
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
GyroGearloose
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Kön:
GyroGearloose
«
Svar #4 skrivet:
01 september 2007, 15:34:11 »
Citera
Jag får väll än engång hänvisa till mina uträkningar i annan tråd här om litet flöde in i en CE50
tanken om att köra in uteluft i den tillsammans med frånluften är dock en heltklart intressant tanke tål att räknas lite på =)
Jag har jusst suttit o klurat på varför folk inte gör på liknande vis med en uteluftpump? dvs sätter den vid utblåset för den mekansika frånluften i huset? fast de kanske inte är särksillt bra på att avfrosta när de får allt fukt innifrån rakt på sig sådär?
Loggat
Bräkleen lösningen på allt!?
JGA
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
JGA
«
Svar #5 skrivet:
01 september 2007, 17:02:46 »
Citera
Hej och tack för alla förslag. Med lägre verkningsgrad, om jag kör på lägre luftflöde på ce50:an, så blir det svårt för mig att räkna hem den extra kostnaden inom rimlig tid. Det lutar nog åt att jag väljer en IVT 490 för mitt "lilla" hus. Det kommer i vilket fall som helst sänka min förbrukning jämfört med elpannan jag har nu. På längre sikt står också en braskamin på önskelistan. Jag gissar att det går att få detta att funka i hop med lite rumsgivare och sådant?
Tack än en gång för svaren och är det fler som har synpunkter tar jag mer än gärna emot dem.
MVH// J.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
01 september 2007, 17:26:16 »
Citera
Det finns ett par medlemmar som vill sälja sina nya ivt490 som ingår i deras husköp, en efterlysning i köpesavdelningen här i forumet kanske kan spara dig lite slantar och hjälpa någon annan att tjäna!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=27.0
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #7 skrivet:
02 september 2007, 19:41:08 »
Citera
Ditt hus på 115 m2 ska normenligt ha en ventilation på 138 m3/h. Det är marginellt mindre än de 150 m3/h som CE50 vill ha för att ge full effekt. I ditt hus skulle en CE50 ge ca 4,5 kW. Det är ganska mycket mer än IVT490 på 2 kW.
Det finns ytterligare ett alternativ, Nibe 640. Den tar en del uteluft och blandar in i frånluften. Den ger ca 3 kW och den kostar mindre än CE50.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #8 skrivet:
02 september 2007, 20:44:44 »
Citera
det betyder att vårt hus på 124kvm borde åxå gå bra med ce50 ? , där är dock ej fullständig takhöjd på vindsvåning (1 1/2 plan )
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
NiJa
Expert på värmepump
Antal inlägg: 294
Karma +0/-0
NiJa
«
Svar #9 skrivet:
03 september 2007, 13:25:06 »
Citera
Kanske fel tråd för denna fråga men ändå inom samma område:
Hur räknar man ut "luftflödet" och vilken genomströmmning av luft som behövs? (Kanske basic men jag har inte riktigt koll på det...)
/NiJa
Loggat
Pongu
Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
Expert på värmepump
Stad/land: Växjö
Antal inlägg: 257
Karma +0/-0
Kön:
Pongu
«
Svar #10 skrivet:
03 september 2007, 17:44:09 »
Citera
Det borde väl inte vara något som helst problem att ventilera 150m3/h utan kallras om nu 138m3/h är den normenliga miniminivån, eller? Skönt med lite extra ventilation och har du bara radiatorer under varje tilluftdon borde ju inte risken för kallras vara överhängande? Är den det ska jag absolut välja FTX, eftersom jag gillar att ventilera och planerar för golvvärme...
Måste läsa på om detta...
b00k
/Pontus
Loggat
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.
Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1133
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
perstr
Breeelin
R.nord
Bull Geotherm/Bergvärme
ErikB
Frazze62
25fOCUS
rocas
Totning
Itec matte
tyke
Tobbe_5192
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info