Hej!
Jag byggde en log och startade den igår. Har ännu inte hunnit med att fixa några snygga grafer (kör digitemp under linux).
Det data nedan är preliminärt, och mesta för att få kommentarer av er. Inte på utseendet, utan på innehållet
Utseendet vet jag redan att det just nu är uselt.
Just nu är det bara fyra sensorer, som mäter brine in/ut och radiatorkretsen in/ut.
Eftersom jag gärna mottar lite tips för hur jag skall optimera så kommer lite bakgrundsinformation om mitt system.
Det är en villa i stockholmsområdet, byggd 1914, en Thermina Diplomat 8:a, 168m aktiv borra. Under mätperioden på bilden så var de -5 (med en diff på max en grad) grader ute och 21 grader inne (med 0,5 graders diff).
http://cedb.org/vp_log_1.jpgSkalan på den horisontella axeln är sekunder (jobbigt, eller hur), och för er som inte orkar mäta, så är tiden mellan körningarna ca 28 minuter och körningarna ca 38 minuter, dvs start ca var 66:e minut. Jag startade loggandet igår vid ca 21:00, så dessa värden gäller natten i natt.
Tycker ni det ser bra ut? (ur optimeringssynpunkt). Eller finns det något jag bör skruva på tycker ni?
Gällande loggen så skall jag lägga till två sensorer till, inne och ute och sedan se till att graferna blir snygga. Jag prövade föresten att räkna ut gradminuterna från radiatorkretsvärdena, och det går bra om det inte hade varit för att pumpen ju värmer vatten ibland också.... (varpå värdena ju skjuter i höjden och pumpen inte räknar).
Andreas